Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jaapani murelaps on välismaine allhange

    1990ndad on Jaapani jaoks valus teema. See oli ajastu, mida iseloomustasid majandusseisak ja finantskriisid ning kus Jaapani majandusmudelit varem ümbritsenud aupaiste osutus virvatuleks. Viimase 20 aasta jooksul on Jaapani tööstus püüdnud pidevalt, kuid tulutult vabaneda riigi domineeriva rolli alt. Positsioone ei taha kaotada mõjuvõimas rahvusvahelise kaubanduse ja tööstuse ministeerium MITI ega finants- ja tööstuskonglomeraadid. See on teinud Jaapanist ülereguleeritud ja bürokraatliku riigi, mis ei soovi ega suuda kõrvaldada turgudelt piiranguid.
    Mõned analüütikud on soovitanud Jaapanile üleminekut USA-laadsele ehtsale kapitalismile. Selline suunamuutus oleks ohtlik, sest see ei võta arvesse seda tohutut rolli, mida Jaapanis etendavad tema suurettevõtted. Just nende tegevus väljaspool Jaapanit on suuresti süüdi praegu riigi ees seisvates majandusprobleemides. Ajal, kui Jaapani sisemajandus oli surutises, jätkasid suurfirmad laienemist välismaale ja muutusid lahutamatuks osaks globaalsest tööjõuturust.
    Jaapani tööstuse struktuursetes hädades on osaliselt süüdi ka tootmissektori ülesehitus. Ainult Jaapanile on omane keiretsu-võrgustik, kus väiketootjate ainus klient on suurfirma, mis ise kuulub võimsasse tööstus- ja finantsgruppi. Samas on väikefirmad Jaapani majanduse jaoks üliolulised, andes tööd rohkem kui 78 tööjõust ja 70 SKTst. Et 60 väikefirmadest on aga suurtootjate allhankijad, sõltuvad nad viimaste uutest tellimustest.
    1980ndate aastate algusest on Jaapani ettevõtted investeerinud välismaale 500 mld dollarit, mis kasvatas Jaapani osa maailma otseinvesteeringuis 3 1980. a 12-le 1997. a ja jääb maha ainult USAst. Jaapani suurettevõtted Toyota, Sony ja Hitachi on muutunud maailmamajanduse lipulaevadeks, suurendades oma globaalset turuosa ja saades tuntuks üle maailma.
    Samas on need suurfirmad aidanud luua tõeliselt rahvusvahelisi tootmisvõrgustikke, sundides suurimaid allhankijaid järgnema endale uutele turgudele. Välismaiste allhankijate osa Jaapani suurfirmades oli 1997. a üle 30, mis on neli korda rohkem kui 1985. a. Lisaks sellele investeerivad Jaapani suurfirmad tunduvalt rohkem välismaale, mistõttu Jaapanist voolab välja 12 korda rohkem kapitali kui investeeritakse riigi majandusse.
    Need suhted on muutnud Jaapani tööstuse struktuuri ja kiirendanud välismaise allhanke osakaalu suurenemist. See on omakorda tekitanud pankrotilaine Jaapani väikeste allhankijate hulgas, kes on kaotanud ainsa tellija. Suurenenud on tööpuudus. Need väiketootjad, mis ei ole veel pankrotis, müüvad toodangut üliodavalt, et säilitada mingigi tulu. Väikefirmade kasumimarginaalid on 1980ndate keskpaigast langenud peaaegu 60, nende laenude tagasimaksed on muutunud küsitavaks. Halbade laenude osakaal moodustab Jaapani SKTst juba 20.
    Allhangete liikumine välismaale on dramaatiliselt vähendanud Jaapani põhilise siseriikliku tootmisbaasi tähtsust. Vähe sellest, suurenenud on ka välismaiste allhankijate osakaal tooteuuringutes ja arendustegevuses. Kõik see on vähendanud tööstuse rahvusvahelist konkurentsivõimet. Jaapani kunagi õitsvad tehnoloogiakeskused kannatavad nüüd stagnatsiooni ja tööpuuduse all.
    Tootmise väljapoole suundumine on sundinud Jaapani valitsust muutma pikaajalist majanduspoliitikat. Varem eesmärgiks olnud suunast suurendada sisemaist nõudlust on loobutud, sest see viiks veel rohkem allhankeid välismaale. Jaapani enda väikefirmade usk tulevikku on väga madal, mis piirab kasumiteenimisvõimalusi ja vähendab investeeringuid ettevõtlusesse.
    Taastamaks Jaapani majanduse kunagist vägevust ja saavutamaks pikaajalist kasvu peaks Jaapani valitsus töötama välja põhjaliku programmi globaliseerimisega kaasnevate muutustega toimetulekuks. Programm peaks keskenduma väikeettevõtluse toetamisele ja soodustama paindlikku, konkurentsivõimelist ning efektiivset ettevõtlust, mil oleks lai kliendibaas.
    (c) Project Syndicate
  • Hetkel kuum
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
USA aktsiad jätkasid optimistlikku tõusu
USA aktsiad tõusid kolmandat börsipäeva järjepannu tõugatuna optimismist, et keskpank Föderaalreserv peatselt baasintressimäära langetab.
USA aktsiad tõusid kolmandat börsipäeva järjepannu tõugatuna optimismist, et keskpank Föderaalreserv peatselt baasintressimäära langetab.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eksperdid: infoturbestandard tõstab erasektoris teenuste kvaliteeti
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
Julgus naaseb: uute äride arv kasvas hoogsalt
Äripäeva veebis nähtava Eesti ettevõtete tervise andmekogu järgi asutati aprillis 2541 uut ettevõtet, mis on viimase kahe aasta parim näitaja.
Äripäeva veebis nähtava Eesti ettevõtete tervise andmekogu järgi asutati aprillis 2541 uut ettevõtet, mis on viimase kahe aasta parim näitaja.