Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Liikuv palee ? luksusjaht
Tänavu juulis sai Suurbritannia rikkaim inimene Roman Abramovit? kätte oma kolmanda liikuva palee ? 89meetrise Ecstasea, mis lisandus tema laevastikus olevatele Le Grand Bleu?le ja Pelorusele, mille ostuhinnaks teatakse 1,5 ja 1,8 miljardit krooni.
Kuigi selliseid luksuslikke jahte on maailmas leotud hulgal, on üldine nõudlus miljardeid maksvate jahtide järele üha suurem. Laevade ostjad, rikkad venelased, ameeriklased, austraallased ja britid, tasuvad enamasti sularahas, mõnel juhul organiseerivad pangad neile ka laenu, mille väärtus on kuni kaks kolmandikku ostuhinnast. Põhimõtteliselt on jahi näol tegemist teise või kolmanda koduga, mille magamistoast avanevat vaadet saab alati muuta. Kui varem soovisid laeva omandamise teel aknast avanevat vaadet muuta enamasti eakamad rikkad, siis praeguseks on jahtide ostjad üha nooremad. Nüüd hangivad luksusjahi 30- ja 40aastased, sageli aga isegi ainult 20 aastat vanad ilmakodanikud. On ka mõned eriti hinnalised purjejahid, kuid nemad moodustavad tippjahtide turust vaid murdosa ning on mõeldud purjetamisentusiastidele. Enamasti läheb kaubaks korralik mootorjaht. Mõnel juhul valitakse lemmik eriti kiirete aluste hulgast. Tänapäevane laevatööstus pakub luksussõidukeid, mille tippkiirus võib olla lausa 40 sõlme ehk siis üle 70 kilomeetri tunnis. Põhiliselt eelistatakse siiski ujuvaid luksusresidentse, mille kiirus ulatub 15 sõlmeni (27 km/h).
Mille eest miljarditesse ulatuvaid summasid makstakse? Põhiliselt määravad laeva hinna kaks asja: laeva suurus ja sisemus. Mida rohkem maksad, seda vägevama interjööri oma lossile saad ? vana tõsiasi, mis kehtib ka laevanduses. Leidub laevu, mille sisekujunduses domineerib kuld, samuti kasutatakse võimalikult palju eksootilist puitu. Võimalik on rabada ka ülihinnalise audiotehnikaga. Näiteks ühele tänavu suvel müügis olnud 72meetrisele ja 1,25 miljardi kroonise hinnalipikuga jahile oli ajalehe Financial Times andmetel paigaldatud helitehnika, mis maksis enam kui 20 miljonit krooni.
Nii mõnigi laev on seest temaatiline, näiteks aasiapärane, mõne puhul on aga läbivaks teemaks hoopis piraadid. Helikopteri maandumisplats, kinosaalid, sviidid külalistele ei tundugi nii ebaharilikena.
Suuremad laevad vajavad paberitega kaptenit ehk meest, kes laeva juhiks. Käigushoidmine, kindlustus, kütus ning amortisatsioon on harilikult ligi kümme protsenti laeva väärtusest ? märksa rohkem kui kinnisvaral, millel on samad kulud kõige rohkem 2?3 protsenti. Mõned laevaomanikud saavad kulud tasa, rentides alust välja, kui nad seda ise ei kasuta, kuid kapitali kasvu ikkagi loota ei saa. Mõnel juhul võib kõrge ehituskvaliteediga, hästi hoitud laev oma esimestel aastatel väärtuses isegi kasvada, sest laeva ehitamine võtab aega kuni kaks aastat ning kannatamatud ostjad soovivad pigem maksta rohkem, aga saada laeva kohe.
Kes selliste alustega siis tegelikult sõidavad? Hetkel maailma suurimaks luksujahiks peetav Octopus on 414 jalga ehk 130 meetrit pikk. Möödunud aastal valminud laev liigub päris sageli Euroopa ja Ameerika suurte sadamate vahel, tekitades alati hämmastust ja imetlust nii oma välimuse kui ka ettekujutletava sisemusega. Laeva omanikuks on Microsofti kaasasutaja Paul Allen.
Suurima tähelepanu teenis laev aga tänavu aasta alguses, mil sellel toimus Alleni osalusega firma Charter Communications pidu, mida harilikult on peetud Alleni laevastiku teisel luksusjahil, mis kannab nime Tatoosh. Kui kaldalt ja väiksematelt alustelt jahti imetlenud inimesed võisid ainult kujutleda, mis seal leidub, siis sellele peole kutsutud said kõike oma silmaga näha. Muu hulgas demonstreeriti külalistele 18 meetri pikkust allveelaeva. Time Warneri juht Dick Parsons olevat ajalehtedele väitnud, et kui senimaani teadis ta väga hästi, mida ta ihaldab, siis sellele laevale astudes tundus talle, et jahita pole elu enam võimalik.
Kui Octopusele võõraid ei kutsuta, siis 1931. aastal valminud ning 12 aastat tagasi ümber ehitatud maailma suuruselt teise jahi Savarona pardal võib ka oma pidusid korraldada. Kui muidugi neli miljonit krooni nädalase rendi eest palju pole. Kulud võib aga jagada 34 sõbra vahel, kes saavad ööbida laeva 17 sviidis. Üks sviit on nime saanud Türgi riigi asutaja Atatürki järgi, kes seda 1938. aastal ka lühikest aega kasutas. Tänagi võib laevas leida tema isiklikke asju. Savarona ise kuulub Türgi valitsusele, kuid on antud 50 aastaks rendile.
Vast kõige rohkem jutuainet on pakkunud Vene miljardär Roman Abramovit?. Temale kuulub terve laevastik, mille osalised asuvad suurusedetabelis kohtadel 5, 6 ja 16. Kaks esimest ostis ta eelmisel aastal, viimase, Aasia stiilis sisemusega Ecstasea sai ta tootjalt kätte tänavu. Tema möödunud aastal soetatud maailma suuruselt viies jaht Pelorus kuulus algselt Saudi Araabia ?eigile. Tänavu kevadel asus laev peamiselt Maltal.
Abramovit?ile kuuluv Le Grand Bleu ehitati eelmisel aastal täielikult ümber, ühe deki lisandumine kasvatas laeva pikkust ligi viie meetri võrra. Abramovit? kasutas laeva oma residentsiks Monacos, kui temale kuuluv Chelsea jalgpalliklubi sai lüüa kohalikult meeskonnalt. Kuigi Le Grand Bleu tõmbas tähelepanu, kurtsid nii mõnedki teised Monacos elavad staarid, et sadamas asunud ?kole laev häiris nende vaatevälja?.
Abramovit?i kolm jahti peaksid teda ootama maailma erinevates paikades. Nende vahel aitab liikuda Boeing 737 baasil valminud ärilennuk ning tänavu soetatud Boeing 767.
Enne jaanipäeva Barcelonas ühte tagasihoidlikku sadamasse sattudes ei saanud ma akvatooriumis asunud laevalt pilku kuidagi lahti. Ja ma polnud ainuke. Kohalikelt võis kuulda, et vaat Georg Otsa mõõtu laev kuulub eraisikule, kes ta ajutiselt sinna on ankurdanud.
Limitlessi märkamisest sai luksusjahtide maailmaga tutvumine ka alguse.
Limitless oma 315jalase ehk 99meetrise pikkusega on luksusjahtide edetabelis alles kümnendal kohal, tegemist on suurima Ameerika lipu all sõitva luksusjahiga.
Nende aluste kõrval tunduvad ka Eesti suuremad luksuslaevad pähklikoortena.
Aeg-ajalt tuleb mõni suur luksusjaht ka müügile. Veel tänavu suvel pakkusid müügikuulutused Singapuri laevandusfirma Evergreen Marine Group nõukogu esimehele kuulunud Evergreeni (suuruselt number 11). Kino, karaokesaali, haiglasektsiooni, juuksurisalongi sisaldanud laeva hinnasildile kirjutati ?75 000 000 dollarit?.
Autor: Harli Uljas