Kui EL kehtestab järgmisel kuul minu ettepanekul dumpinguvastased meetmed osade Hiina ja Vietnami nahkjalatsite impordi suhtes, tuleb kriitikat ilmselt kahest suunast.
Aasia tootjatega konkureerivad Euroopa nahkjalatsite tootjad hakkavad nõudma veelgi suuremaid tariife ja laialdasemaid meetmeid. Euroopa importijad ja jaemüüjad aga, kes praegu saavad kasu Hiinast ja Vietnamist pärit subsideeritud odavatest nahkjalatsitest, hakkavad Euroopa Komisjoni süüdistama selles, et too jätab tööstuste kaitsmise nimel kulud tarbija kanda.
Euroopa meetmete sihtmärgiks on ebaõiglane kaubandus, mitte Aasia loomulikud eelised. Viimaseid peab Euroopa austama ja nendega kohanema. Meie meetmed pole protektsionism, vaid me võitleme tohututel riiklikel subsiidiumidel põhineva dumpingu vastu tööstuses, mis on niigi ülemaailmselt konkurentsivõimeline.
Kuigi me viisime uuringud läbi vaid tehastes, mille olid välja valinud Vietnami ja Hiina valitsused, leidsime tõendeid ebaõiglase riikliku sekkumise ja varjatud subsiidiumide kohta mõlema riigi jalatsisektoris. On selge, et rikutud on raamatupidamistavasid, samuti on riik andnud tootjatele mitteärilise eesmärgiga laene ja kapitalitoetusi. Lisaks on meil tõendid varade ebaõige hindamise ja maksuvabastuste kohta.
Sekkumine lubab Hiina ja Vietnami nahkjalatsitootjatel müüa oma tooteid Euroopa turul alla omahinna. See on dumping ning WTO ja ELi eeskirjade järgi on meil kohustus selle vastu võidelda, kui see kahjustab ELi tööstust.
Alates 2001. aastast on nahkjalatsite tootmine Euroopas langenud ligi 30%, sektoris on kadunud umbes 40 000 töökohta. Impordihinnad on langenud ligi 30%. Komisjon ei väida, et viga on selles, et Hiinas ja Vietnamis on väiksemad palgad kui Euroopas. See tekitab küll tugevat, ent siiski õiglast konkurentsi. Kõlvatu konkurentsi korral on turud moonutatud ja varjatud subsiidiumid vabalt kättesaadavad.
Olen soovitanud kõnealuse impordi suhtes ajutisi tollimakse vahemikus 16-20%. Tollimaks tõuseks viie kuu jooksul, alustades aprillis umbes 4%st. Nii ei leia jaemüüjad, kelle kaubad on transiidis, end olukorrast, kus piiril tekib ootamatu kulu. Importijad saavad samuti plaane teha. Samal ajal oleme valmis tegema hiinlaste ja vietnamlastega koostööd.
Mõned importijad on hoiatanud järsu tarbijahinnatõusu eest. Need väited on alusetud. Komisjon kaalus tarbija ja jaemüüjate huvi hoolikalt. Jätsime maksu alt välja kõrgtehnoloogilised spordijalatsid, mida Euroopas enam eriti ei toodeta, samuti lastejalatsid. Küsimuse all on üheksa jalatsipaari sajast, seega murdosa tootevalikust.
Jalatsi 8,5eurosele hulgimüügihinnale lisaks tollimaks veidi üle 1,5 euro, samas kui jaemüügihind on neil kingadel 40-100 eurot. Lisaks olgu öeldud, et kuigi ELi suunatud nahkjalatsite impordihinnad on viimase viie aasta jooksul langenud ligi 30%, on tarbijahinnad isegi veidi tõusnud.
Seega on tarneahelas piisavalt võimalusi absorbeerida väikesi imporditollimaksust tulenevaid kulusid. Ebaõiglase kaubanduse kõrvaldamise kulud on minimaalsed. Samas on õiglase kaubanduse kaitsmine ainuke viis tagada pikaajaliselt mõistlik konkurents.
Dumpinguvastaseid meetmeid ei kehtestata ka koguseliste piirangute ega impordikvootidena. Kokku jääb dumpinguvastaste uurimiste või meetmetega seotud ELi-Hiina kaubanduse osa alla 2% ning uks õiglaselt eksporditud Hiina ja Vietnami kaupade ees on tänagi pärani lahti.
Autor: Peter Mandelson
Seotud lood
Ajalugu kordub: möödunud aasta 26. septembril esitleti Berliinis intrigeerivaid telefone Xiaomi 13T ja Xiaomi 13T Pro, tänavu, samuti 26. septembril ja samuti Berliinis esitles Xiaomi oma uusimaid telefone
Xiaomi 14T ja
Xiaomi 14T Pro. Hetkel kuum
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Tagasi Äripäeva esilehele