Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jaekaubanduse kasv tuli hinnatõusu arvel
"Kui laenuturul intress tõuseb jõudsalt, siis mõjutab see ka kogu kaubandust," märkis Allmäe.
Statistikaamet teatas eile, et jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük suurenes 2008. aasta veebruaris eelmise aasta veebruariga võrreldes püsivhindades 4 protsenti.
Samas moonutab tulemusi liigaasta: selle aasta veebruaris oli tervelt üks päev rohkem kui eelmisel aastal, seega oli kasv peaaegu olematu.
"Sisuliselt ei muutunud tõesti midagi. Eks põhilise tõusu on andnud ikka toidukaubad, mis moodustavad 65 protsenti sellest 4protsendilisest kogukasvust. Eks toiduhinnad on tõusnud, tarbimine on kergelt miinuses. Tundub, et see väike kasv on tulnud hinnatõusust," märkis Allmäe.
"Kindlasti tänu palkade tõusule on inimeste ostuvõime kasvanud. Eks ka kütusehinnad on mõjutanud. Meil pole kogu ülevaadet, kas inimesed saavad oma laenudega hakkama või mitte. Kui ei saa, siis vähendatakse esmajärjekorras tarbekaupade ostmist. Kuid süüa tahetakse ikka," märkis Allmäe.
Lähikuudeks ta erilist muutust ei ennustanud. "Esialgu tundub, et võib enam-vähem samaks jääda, suurt kasvu ei tohiks tekkida," ennustas Allmäe jaekaubandusettevõtete müüki järgnevatel kuudel.
"Rõivakaubandus on jällegi ilmas kinni. Talvekaupu on vähem müüdud," tõi Allmäe näiteid. "Eelmise aasta märts oli küll soojem kui sel aastal, kuid nüüd, juhul kui aprill tuleb ilus ja soe, siis rõivakaubandus jääb samale tasemele, mis eelmisel aastal."
Rahandusministeerium teatas, et lisaks kiiresti kerkivatele hindadele ja nõrgenevale kindlustundele on inimeste ostuvõime kahanenud, mistõttu on ka jaemüük eelmistest aastatest tagasihoidlikum.
Kaupade jaemüügitempo veebruaris võrreldes jaanuariga veidi kiirenes. Müük püsivhindades jäi jaanuarikuu tasemele. Ministeerium ennustab, et märtsikuu kasv võib tulla veebruarikuu kasvust veidi aeglasem, arvestades eelmise aasta märtsikuu veebruarist kõrgemat võrdlusbaasi (kasv 23 protsenti) ja kaupade edasist suurt hinnatõusu.
Autor: Kaisa Tahlfeld