Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarbija ei tunne oma õigusi
Praegu, kümme kuud pärast energiaturu liberaliseerimist, on Euroopa Komisjonil õige aeg hinnata energiatarbijate õiguste alal saavutatud edasiminekut. Edu on saavutatud ja me võime uhked olla. Euroopa tarbijatele energia kättesaadavus, hinnad ja varustuskindlus on energeetika- ja tarbijapoliitika ühine prioriteet.
Parima hinna ja valiku võimaldamiseks on tähtsaim toimiva konkurentsiga energia siseturg. Tõeliseks konkurentsiks on vaja piisaval tasemel regulatsiooni ja ühtlustada siseriiklike asutuste pädevused.
Tarbija käsutuses on palju õigusakte, näiteks 2003. aasta elektri- ja gaasidirektiivid ning ebaausate kaubandustavade direktiiv. Neis on sätestatud põhiõigused. Euroopa tarbijad ei ole aga kahjuks sageli neist teadlikud.
Kas teate näiteks, et teil on õigus elektrienergiaga varustatusele ELi mis tahes paigas objektiivselt põhjendatud ja arusaadavalt arvutatud hinnaga; õigus sõlmida energiatarnijaga leping, milles teie õigused ja kohustused on arusaadavalt esitatud; õigus saada selgeid, arusaadavaid ja võrreldavaid arveid ja õigus oma leping uuesti läbi vaadata või vahetada energiatarnijat ilma keeruliste toiminguteta, seda mõistliku aja jooksul ja tasuta?
Komisjon avaldab oma iga-aastases "Tarbijaturgude tulemustabelis" andmeid energia hindadest kuni tarbijate rahulolu ja kaebusteni.
Tegelikkuses on olukord mõnevõrra teine: energia siseturg on endiselt killustatud. Seepärast otsustas komisjon pakkuda kolmandas energiapaketis täiustusi. Praegu vaatavad seda paketti läbi liikmesriigid nõukogus ja Euroopa Parlament ning sellega tuleks lõpule jõuda selle aasta jooksul.
Oleme veendunud, et informeeritud ja aktiivsed tarbijad on oluline Euroopa majandust suunav jõud. Informeeritud ja õigusi omavad tarbijad aitavad parandada siseturu toimimist. Nad avaldavad ettevõtetele survet, et need konkurentsis püsimiseks tõhusamalt töötaksid, ning tunnustavad efektiivsuse, innovaatilisuse ja kvaliteedi eest.
Seepärast tutvustas komisjon 6. mail esmakordselt praktilist vahendit - loendit tarbijate korduma kippuvatest küsimustest kohaliku energiaturu kohta nende emakeeles.
Praeguse tava hindamiseks ja abiks tarbijate õiguste rakendamisel käivitab komisjon kodanike energiafoorumi.
Selle eesmärk on uurida regulatsiooniküsimusi ning selgitada välja tõelise energiasiseturu loomise ees seisvad takistused lõpptarbija silmade läbi.
Energia on nii täna kui ka lähitulevikus üks kodanike muredest. Praegu on käimas toimiva Euroopa energiaturu loomine. Reformid on jätkusuutlikud vaid juhul, kui neil on kodanike toetus. Seda toetust on kõige parem saavutada tarbijate õiguste täieliku rakendamisega ning täpse praktilise teabe esitamisega.
Autor: Meglena Kuneva