Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Internetiäri reeglid paika
Et panna alus uuele kogu Euroopat hõlmavale elektroonilisele jaeturule, on Euroopa Komisjon teinud ettepaneku võtta vastu õigusakt, mis ühtlustaks põhilised tarbijaõigused kogu ELi ulatuses.
Ettepaneku tulemusena saab tarbija sooritada oste internetist sama julgelt kui poest, seda nii kodumaiselt kui ka mõne muu liikmesriigi ettevõtjalt.
Internet muudab majanduskeskkonda ja suurendab inimeste võimalusi. ELis teeb interneti kaudu sisseoste 150 miljonit inimest. 60 protsenti ELi kodanikest võrdleb interneti teel hindu ja tarnijaid.
Internet annab ka juurdepääsu järelturgudele, iga inimene või väikeettevõtja saab Amazoni või eBay kaudu kaupu müüa ja osta. Prognoosi kohaselt on ELi veebikaubandusest saadav tulu 2008. aastal 128 miljardit eurot. Aastaks 2013 on see eeldatavalt kasvanud 230 protsenti, 291 miljardile eurole.
Kahjuks pole meil aga veel kogu ELi hõlmavat jaemüügiturgu. See vähendab tarbijate võimalusi ja ettevõtjate huvi äri laiendada.
Ainult üks viiest inimesest, kes ostab interneti kaudu, riskib teha piiriüleseid oste. Paljud pole oma võimalustest teadlikud. Näiteks võib digitaalkaamera maksta Soomest ostes 33 protsenti rohkem kui Saksamaal.
Siiski tunneb 37 protsenti ELi kodanikest end kindlamalt, ostes interneti kaudu ettevõtjatelt, kes asuvad nendega samas riigis. Ka ettevõtjad seisavad silmitsi tõketega. 8 protsenti ostjatest, kes on soovinud teha piiriüleseid oste, on saanud ettevõtjatelt keelduva vastuse. Praegu tegeleb ainult üks viiest ELi jaemüüjast piiriülese kaubandusega. Ka suurettevõtjad müüvad kogu ELi piires killustatult, mõned neist rakendavad ka diskrimineerivat hinnapoliitikat.
Täna varieeruvad tarbijate õigused riigiti. Uus seadus kõrvaldab selle probleemi. Kaupmehed saavad kasutada kogu ELis samu lepingutingimusi, mis vähendab kogu liidu turul tegutsevate ettevõtjate õigusnõuete täitmisest tingitud kulusid 97 protsenti.
Ka tarbijale tuleb pakkuda vajalikku teavet, näiteks toote lõpliku hinna kohta. Ebaõiglased lepingutingimused keelatakse. Õigusakt reageerib ka m-äri ja e-kaubanduse vajadustele, nähes ette võimaluse kasutada e-posti, veebiviitu ja faile. Määratakse kindlaks tarnimist, lepingust loobumist, puudustega tooteid jm käsitlevad eeskirjad.
Autor: Meglena Kuneva