• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    LOGISTIKA. Autovedajad: hullemaid aegu me pole näinud

    Mitu Venemaa suunal tegutsevat Eesti autovedajat märgib, et tänavune sügis oli nende jaoks hullem kui masuaastate sügis.

    Kui vaadelda Eestit läbivat veosemahtu, siis teine kriisilaine on juba käes, usuvad autovedajad.
    Esimest korda tagastavad transpordifirmad Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioonile (ERAA) varem defitsiitseid sissesõidulube, mis on kasutamata jäänud.
    Transpordifirma Ingeen Transport juhataja Oleg Rusin ütles, et tänavu oli imelik aasta. Tavaliselt on selles äris mõõnaperioodid aasta alguses ja kevadel, tänavu aga tõi veebruar märgatava kasvu ning septembri lõpust hakkas kaubavedu hoopis hääbuma, rääkis ta.
    “Isegi kriisi ajal oli kergem. Aasta jooksul olen kogunud sissesõidulube, et neid jätkuks aasta lõpus, kui reise on rohkem. Nüüd aga on need kasutamata ja tööd ei ole,” ütles Rusin.
    Rasva koguda ei õnnestunud. ASi Roolid juhatuse liige Aleksander Kanevski ei suutnud meenutada hullemat aega kui tänavu. “Kõik jäi seisma. Keegi ei tea, mida uus aasta  toob. Ilmselt läheb veel hullemaks. Kõik ootavad hirmuga euro kukkumist ega osta kaupu. Ma ei usu, et aasta alguses olukord elavneb. Näiteks meie uuendasime autoparki, ostsime liisinguautosid, aga rasva selle aastaga koguda ei õnnestunud,” märkis ta.
    Rahvusvaheliste vedude eksperdi Aleksander Bõstrovi sõnul oli langust tunda ka tema ettevõttes, kuid tänu sellele, et õnnestus õigel ajal vähenda autoparki ja leida uusi kliente, masinad seisma ei jäänud. Tõsi küll, varasemate koondamiste tõttu on tal nüüd tööd kolme eest. “Nii et ma olen valmis kolleegidelt kasutamata sissesõiduload ära ostma,” pakkus ta.
    OÜ K.Trans Pluss juhatuse liikme Andrei Žilkini sõnul jäi ka temal osa sissesõidulube kasutamata, sest kaubamahud kahanesid ja sõite oli tavalisest vähem. Alles jäänud veoload tagastas ettevõtte ERAA-le. Žilkini sõnul olid paljud Venemaa suunal tegutsejad sunnitud sama tegema.
    Head uut masuaastat. “Lootsime, et pärast sügisest langust tuleb ikkagi elavnemine. Tavaliselt jõuludeks veomahud kasvavad ning jälle langevad jaanuaris. Nüüd aga midagi head oodata ei ole. Oleks tore, kui jaanuaris säiliksid vähemalt olemasolevad mahud, kuid minu sisehääl ütleb, et asi võib minna veel hullemaks,” ennustas ta.
    “Piir on pooltühi,” teatas Žilkin. “Vaadake, kui vähe veokeid seisab sadamates,” lisas Bõstrov.
    Žilkin märkis, et turul toimuvad muudatused mõjutavad esimesena transpordifirmasid ning alles seejärel teisi. “Majandust võib võrrelda inimorganismiga. Kaubavedu on veri, ülejäänud valdkonnad – siseelundid. Ilma vereta lakkavad nad pikapeale töötamast. Meie teame, et verd ei ole. Teised saavad juhtunust teada pärast uut aastat. Siin pole midagi arvata – teine kriisilaine on käes,” usub Žilkin.
    Ettevõtjate arvates võisid veomahtude langust mõjutada paljud asjaolud. Kõik nad on üht meelt – üks nendest faktoritest on rahvusvaheline konkurents.
    Lätlased teevad odavamalt. Bõstrovi hinnangul liikus suurem osa kaubamahtudest Lätti, kellele jäädakse konkurentsis alla veo hinnas. Tema sõnul maksavad lätlased tihtipeale minimaalse päevaraha ja teekulud, õhutades sellega autojuhte vedama salakaubana autopaakides üle piiri odavat kütust Venemaalt. Selline olukord ilmselt rahuldab kõiki.
    “Meil on veo hind sealhulgas palkade tõttu umbes 10% suurem. Kunagi rääkisin ühe suhteliselt suure Läti autovedajaga, kes näitas mulle summasid, mis olid meie omadest 20–25% väiksemad. Poleks uskunud, kuid ta näitas mulle dokumente. Sellistes tingimustes on raske konkureerida,” märkis Bõstrov.
    Pealegi oskavad lätlased paremini läbirääkimisi pidada ning ettevõtlussuhted Venemaa ja Läti vahel arenevad paremini. “Eesti-Vene piiril lasti ööpäevas läbi 55–70 autot, Läti-Vene piiril aga 350–380. Tähendab, meid meelega pidurdatakse,” usub ta.
    Bõsrtovi sõnul ootab transpordisektor asjade edaspidist arengut. Transiidimahud kahanesid, aga ekspordi kasv ei suuda seda auku täita. Konteinerveod läksid ka raudteele üle, mis samuti mõjus negatiivselt autovedajate töömahtudele. “Jääb veel transiit Kasahstani, kuid ka see läheb mööda raudteed,” ütles ettevõtja.
    Tellijad kaotavad raha ja vahetavad vedajat. “Samuti on  pidev segadus Venemaale sissesõidulubadega. Meie oleme närvis, aga klientidele see ei meeldi ja nad lahkuvad. Osa kliente kaotasime uue elektroonilise järjekorrasüsteemi tõttu. Kauba tarneajad pikenesid, tellijad kaotasid raha, meenutab Bõstrov.
    Supercargo OÜ omanik Stanislav Zamogilnõi usub, et praeguse ebastabiilse olukorra tõttu on kaubavedu teistesse riikidesse liiga riskantne. Kui veel aasta alguses viis ta kaupu Valgevenesse, Ukrainasse ja Kasahstani, siis nüüd töötab ta ainult riigisiseste vedudega.
    Hiina kaup läheb Venemaale läbi Kasahstani
    Läti Autovedajate Assotsiatsiooni Latvijas Auto peasekretär Pavel Grošev teatas, et varasemat iga-aastast jõulueelset elavnemist ei ole märgata ka Lätis. Kuid nende jaoks ei ole kõik nii traagiline, Venemaale sissesõidulube nad tagastama ei pea ja tööpuudust eriti ei kurda.
    “Oleme kõik rahvusvahelise kaubanduse pantvangid. Kui on, mida vedada, veame. Kaubanduses on aga märgata mõõna. Arvatakse, et osa jõulueelseid tarneid on juba varem kohale toimetatud,” ütles ta.
    Lisaks sellele läks tema sõnul enne palju Hiina kaupu Venemaale transiidiga läbi Euroopa, nüüd on aga see suunatud läbi Kasahstani.  Ekspediitorid räägivad, et laod ja tehased Euroopas on “kaupa täis” ja liikumist ei ole tunda, ütles Grošev.
    Ta lisas, et ilmselt oodatakse, kuidas hakkavad arenema valuutaküsimused. Oma mõju on avaldanud kindlasti ka kolmepoolse tolliliidu loomine.
    Mis puudutab aga lätlaste madalamaid hindu, siis paljud müüvad teenuseid alla omahinna. Alguses lasevad hinnad alla poolakad, seejärel leedukad ning lõpuks jõuab laine meieni, sõnas Grošev.
     
    Tasub teada
    “Leivahooaeg” ei ole ennast õigustanud
    jõulude eel on Venemaa suunal autovedajatel tavaliselt käed-jalad tööd täis ning sissesõiduload muutuvad defitsiidiks.Tänavu on kõik vastupidi: septembrist on kaubavoog  kahanenud. Otsustav oli novembri lõpp, kui luhtusid lõik ootused ja kauaoodatud hooaeg ei jõudnudki kätte.
    Kommentaar
    Autovedajad tagastavad esimest korda kasutamata sissesõidulubasid
    Toivo Kuldkepp. ERAA peasekretärAusalt öeldes, ma ei ole kuulnud, et asjad oleksid nii halvad. Ilmselt räägivad autovedajad sellest omavahel, mitte ei kurda teistele. Tõepoolest, varem pole sellist asja juhtunud, et keegi tagastaks sissesõiduloa. Ma ei saa öelda sellise olukorra ametlikke põhjuseid, kuid minu arvates võib see olla seotud asjaoluga, et pangad ei anna praegu importööridele laene. Seega kõik ootavad muutusi turul. Ka varem on juhtunud, et Euroopa laod on kaupa täis. Oma osa võisid selles mängida Venemaal toimunud valimised ja muutused Venemaa tollis. Võib oletada, et seoses kolmikliidu sõlmimisega ei ole veel kõik üksikasjad paika pandud. Raske on öelda, millal see periood lõpeb, kuid usun, et asjad paranevad. Elame, näeme.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Peaministril on valida: kas edasi või tagasi
Koroonakriisi praeguse faasi läbimine sõltub juhtide – nende seas ja ennekõik peaministri – meelekindlusest, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Koroonakriisi praeguse faasi läbimine sõltub juhtide – nende seas ja ennekõik peaministri – meelekindlusest, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
S&P 500 ja Dow Jones seadsid uued rekordid
Teisipäeval purustasid nii S&P 500 kui Dow Jones heada kvartalitulemuste abil rekordid, vahendab Yahoo Finance.
Teisipäeval purustasid nii S&P 500 kui Dow Jones heada kvartalitulemuste abil rekordid, vahendab Yahoo Finance.
Disainer Marit Ilison lõi interjööri uuele restoranile
Maakri kvartali uue ärihoone esimesel korrusel avas uksed omanäoline restoran PÄRIS, mille omanäolise, särtsakat rohelist värvi täis interjööri lõi disainer Marit Ilison.
Maakri kvartali uue ärihoone esimesel korrusel avas uksed omanäoline restoran PÄRIS, mille omanäolise, särtsakat rohelist värvi täis interjööri lõi disainer Marit Ilison.
Tööstusseadmete müüjad: nõudlus püsib tugev, hinnad tõusevad
Tööstusseadmete müüjate sõnul on seadmete nõudlus erakordselt suur ja tarneajad pikenenud pea poole aastani. Seadmete hinnad on nüüdseks tõusnud ka tööstusettevõtete jaoks, kuid müüjad hoiatavad, et komponentide puudus ja hinnatõus viivad peagi uue tõusuni.
Tööstusseadmete müüjate sõnul on seadmete nõudlus erakordselt suur ja tarneajad pikenenud pea poole aastani. Seadmete hinnad on nüüdseks tõusnud ka tööstusettevõtete jaoks, kuid müüjad hoiatavad, et komponentide puudus ja hinnatõus viivad peagi uue tõusuni.