• OMX Baltic1,1%270,19
  • OMX Riga1,4%881,91
  • OMX Tallinn0,57%1 710,3
  • OMX Vilnius1,16%1 032,81
  • S&P 5000,97%5 751,13
  • DOW 300,3%42 080,37
  • Nasdaq 1,45%18 182,92
  • FTSE 1000,26%8 211,53
  • Nikkei 2250,87%39 277,96
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,6
  • OMX Baltic1,1%270,19
  • OMX Riga1,4%881,91
  • OMX Tallinn0,57%1 710,3
  • OMX Vilnius1,16%1 032,81
  • S&P 5000,97%5 751,13
  • DOW 300,3%42 080,37
  • Nasdaq 1,45%18 182,92
  • FTSE 1000,26%8 211,53
  • Nikkei 2250,87%39 277,96
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,6
  • 21.04.98, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vastutuse jagunemine veoahelas

Kui ühe lepinguga kindlaksmääratud tingimustel teostavad vedu mitu vedajat järgemööda, siis iga vedaja kannab vastutust kogu veo eest. Teine vedaja ja iga sellele järgnev vedaja muutub kauba ja saatedokumendi vastuvõtmisel veolepingu osapooleks ja vastutab saatedokumendis nimetatud tingimustel.
Tihtipeale sõlmib aga vedaja saatjaga kaks veolepingut: CMR-saateleht ja lisaleping. Viimases lepingus märgitakse tavaliselt ära kohaletoimetamise tähtaeg ja leppetrahv kohaletoimetamisega viivitamise eest. Seda seetõttu, et CMR-saatelehel ei ole väidetavalt märkuste jaoks piisavalt ruumi. Kuna kaubaga liigub kaasas CMR-saateleht ja järgnev vedaja võtab kaubad vedada saatelehel märgitud tingimuste kohaselt, siis vastutab esimene vedaja viivitamise eest suurema summa ulatuses kui järgnevad vedajad. Seda muidugi eeldusel, kui erikokkuleppe sõlmimisel kõrgema vastutuse kohta järgitakse täpselt artikli 26.1 korda. (Artikli 26.1 kohaselt peab erikokkuleppe sõlmimisel kõrgema vastutuse peale olema täidetud alljärgnevad tingimused:
- veolepingus lepitakse kokku kauba kohaletoimetamise tähtaeg;
- veolepingusse märgitakse selle summa suurus, mille järgi tunnistatakse kehtetuks artikli 23.5 järgne vedaja vastutuse rahaline limiit kohaletoimetamisega viivitamise eest (veotasu suurus) ning mille järgi on vedaja samadel alustel vastutav kuni kokkulepitud summa piires (leppetrahv);
- vedaja nõuab saatjalt eraldi tasu vastutuse suurenemise eest ja saatja tasub vedajale nõutava summa.)
Hoolimata esimese vedaja ja saatja vahelisest kokkuleppest ei vastuta järgnevad vedajad kohaletoimetamisega viivitamise eest suuremas ulatuses kui saadaolev veotasu. Seetõttu, kui vedu teostab mitu autovedajat ja esimene vedaja ei soovi endale võtta suuremat vastutust kui järgnevad vedajad, on hädavajalik märkida ka CMR-saatelehele kõik nõutavad andmed.
See kehtib samuti juhul, kui vedu teostab algusest lõpuni küll üks autovedaja, kuid ta saab selle veo ekspedeerija käest, kes võtab endale Eesti ekspedeerijate assotsiatsiooni üldtingimuste kohaselt vastutuse samadel alustel kui tegelik vedaja.
Kui ekspedeerija annab oma nimel välja CMR-saatelehe kui vedaja, siis on ta CMR-konventsiooni mõistes automaatselt esimene vedaja ning vastutav CMR-konventsiooni tingimuste järgi. Vedu teostav vedaja on CMR-konventsiooni artikli 34 järgi järgneva vedaja rollis ja on vastutav nende tingimuste kohaselt, mis on kantud saatelehele.
(Autovedaja vastutusest kohaletoimetamisega viivitamise eest loe ka käesoleva aasta 10. ja 17. veebruari ning 17. märtsi Äripäevast).

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 08:00
Pühademüügid on tulemas. Kuidas vähendada e-poe kulusid?
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele