Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti maksusüsteem taas tule all
Iseäranis ärritab mitmeid liikmesriike ettevõtte tulumaksuvabastus reinvesteeritud kasumilt. Eesti ei kavatse rünnakutest hoolimata valitud maksumäärade poliitikast loobuda, kuid on valmis arutama maksubaasi ühtlustamist.
Äripäeva allikate kohaselt tahetakse sedagi teha ülima ettevaatlikkusega, sest pole kindel, kas maksubaasi ühtlustamise sildi all ei kavatseta ohtlikult läheneda maksumäärade valda. Põhimõtteliselt on Eesti isegi huvitatud maksubaasi ühtlustamisest, sest see looks liikmesriikide tasandil suurema läbipaistvuse ning annaks ka aluse objektiivseks võrdluseks. Põhjenduseks on see, et Eesti maksubaas on niikunii lihtsalt ja üheselt arusaadav. Samas on mõnes liikmesriigis, näiteks Saksamaal, küll ettevõtetele kehtestatud suhteliselt kõrge maksumäär, kuid paralleelselt kehtivad arvukad erandid, mis muudavad maksubaasi lõppkokkuvõttes üsna ebaselgeks.
Mitteamelikul rahandusministrite kohtumisel tuleb Äripäevaga vestelnud liikmesriigi diplomaadi kinnitusel arutusel Euroopa Komisjoni kaks ettepanekut. Neist üks kätkeb endas ettepanekut kutsuda kokku töögrupp, mis töötaks välja maksubaasi põhimõtte ettevõtte puhul, mis tegutseb mitmes erinevas liikmesriigis. Esialgse nägemuse kohaselt võiks ettevõte peakontori asukohaga näiteks Saksamaal, kuid harudega mitmes erinevas liikmesriigis allutada maksubaasilt Saksamaa reeglitele. Samas võiks kasumi jaotamisel kõik mujal asuvad harukontorid rakendada oma valitud maksumäärasid.
Teine komisjoni pakutav variant kätkeks endas aga üldise, harmoneeritud maksubaasi väljatöötamist ehk teisisõnu lisanduks 25-le erinevale maksusüsteemile üldine, Euroopa Liidu süsteem. Komisjon soovitab esimesena kirjeldatud ettepaneku osas hakata rakendama pilootprojekti, mis oleks väikestele ja keskmise suurusega ettevõtele vabatahtlik. See aitaks vähendada maksubürokraatiat ning võiks ekspertide sõnul ideaalis soodustada piiriülest majandustegevust, mis seni pole Euroopa Liidus just eriti muljetavaldav.
Eesti peab komisjoni ettepanekut maksubaasi ühtlustamiseks suhteliselt mõistlikuks, kuid ei kipu Äripäevale usaldatud info kohaselt siiski toetama mis tahes muud seisukohta kui töögruppide moodustamist ettepanekute detailseks väljatöötamiseks. Ettevaatlikkusele sunnib soov kindlustada maksumäärade iseotsustusõiguse säilitamine ning kindlasti ka mitmete liikmesriikide rünnakud Eesti ettevõtete tulumaksuvabastusele.
Autor: Marko Saaret