Mugavama tudengipõlve nimel

Silvia Viidik 03. detsember 2009, 00:00

Ei ole palju möödas ajast, mil loengumaterjalide allalaadimine mõnelt mugavalt internetisaidilt ei tulnud kõne allagi ja olulise info pidi oma lennuka pastakajoonega ise kirja panema.

Nüüdseks on enamik ülikoole loonud võimalused saada õppematerjalid kätte enne loengut, et anda võimalus ise vähem kirjutada ning rohkem õppejõuga kaasa mõelda ja kaasa rääkida. Mis võimalused need siis on, mis üliõpilaste kirjavaeva ja pastakatinti säästavad?

Maailma üks juhtivaid õppetarkvara loojaid on 1997. aastal loodud ettevõte Blackboard. Tegemist on keskkonnaga, mida kasutavad paljud õppeasutused, aga peamiselt siiski ülikoolid kõikjal maailmas. Selle kaudu saavad õppejõud edastada õpilastele tööks vajalikke materjale, teateid õppetööd puudutava info kohta, näiteks loenguaegade muutused jne. Õpilased saavad - liigume ju aina paberivabama maailma poole - laadida Blackboardi süsteemi kodutöid, mida õppejõud samas keskkonnas hinnata saavad ning neile tagasiside kaudu ka vastata. Lisaks saab iga uudishimulik tudeng enda hinde kõrval näha klassi keskmist, et oma tulemusi paremasse perspektiivi panna.

Lisaks laseb süsteem registreeruda kursustele ja eksamitele. Keskkonnal on väga palju erinevaid võimalusi ning ülikoolid valivad, kui paljusid nad rohkem kasutada soovivad, sellest sõltub ka hind.

Blackboard on ilmselt määranud oma teenuste eest üsna õige hinna, sest teenis viimasel kvartalil 4,3 miljoni dollarilise kasumi ehk 13 senti aktsia kohta, samas kui aasta tagasi oli teenistus 885 000 dollarit ehk 3 senti aktsia kohta. Ilma mõnede ühekordsete kuludeta oleks lõppenud kvartal säranud lausa 40sendilise aktsiakasumiga. Tulemuste järel tegi aktsia hind kerge jalaga enam kui 9protsendilise hüppe 14 kuu kõrgeimale tasemele, 41,35 dollarile. Praeguseks on seegi tase ületatud.

Blackboardi käive kasvas 18 protsenti, 98,4 miljonile dollarile, ning ületas selgelt analüütikute 96,6miljonilise ootuse.

Olgu kriis kui sügav tahes, õppimine ja sellest lähtuvalt ka konkurents ülikoolide vahel ei ole kuhugi kadunud. Ja kadunud pole seetõttu ka vajadus korralike õppevahendite järele, mis teatava konkurentsieelise tekitamisel väga vajalikud on. Õppeasutuste arv, kes nii Blackboardi kui ka konkureerivaid süsteeme kasutavad, kasvab kiirelt ja pidevalt.

Lisaks on Blackboard kergitanud oma tavaliselt aastapikkuse litsentsi hinda igal aastal vaid 4-5 protsendi jagu, mis õppeasutuste jaoks pole teab mis suur väljamineku kasv. Seda enam, et omaenda süsteemi loomine, arendamine ja haldamine oleks hoopis kallim.

Blackboard on oma tegevust edasi viinud kindla strateegiaga ning üle võtnud või endaga liitnud juba kuus väiksemat ettevõtet. Just see on üks põhjus, miks ta käibegraafik nii ilus välja näeb (vaata paremale).

Kvartalikäibed on aasta varasematega võrreldes kasvanud püsivalt 20-30 protsendi ringis, kuigi kasumid on leebelt väljendudes olnud üsna kõikuvad. Ning ka selles võiks osaliselt süüdistada ülevõtmistele kulutatud raha.

Viimased ülevõtmised tõmbasid keskkonna hõlma alla konkurent Angel Learningu ning tarkvararakenduste ja mobiiliaplikatsioonide looja Terriblyclever Designi. MobilEdu teenuse viljad said küpseks sel sügisel ning koostöös telefonitootja Research In Motioniga saab novembri esimesest poolest oma õppekeskkonnale siseneda ka Blackberry nutitelefoni kaudu.

Lisaks tegi novembri alguses Blackboard avalikuks ka koostöö Microsoftiga, mis võimaldab kasutajatel uusimat õppeinfot saada ka lihtsalt veebibrauseri kaudu, mis annab igast uuendusest Blackboardile teada ilma sinna sisse logimata.

Õpilaste jaoks on see loomulikult taevalik kingitus, sest mitu korda päevas Blackboardi sisselogimine, et teada saada oma viimast hinnet või kindlaks teha uute koduste ülesannete olemasolu, võib vahel olla päris närvesööv.

Blackboardi ärijuht Matthew Small rääkis Microsofti tehingut kommenteerides, et õppekeskkonna eesmärk on tuua õpilasteni kogu vajalik õppetööd puudutav info, olenemata sellest, kus nad parasjagu on, täpselt siis, kui nad seda vajavad kõige käepärasemaid ja mugavamaid meetodeid kasutades.

Kõlab vägevalt, et keegi tudengite mured nii südameasjaks on võtnud, kas pole.

Veel on Blackboard võimaldanud tudengitel oma Transacti rakenduse abil tudengikaarte kasutades ülikoolilinnakus teenuste või toodete eest maksta. Kõik selleks, et olla parim teenusepakkuja ning anda kasutajatele tõepoolest kõiki mõeldavaid võimalusi, isegi kui kõik need esmapilgul väga ratsionaalsed või vajalikud ei paista.

Koolielu mugavamaks ja kvaliteetsemaks muutumine on alati tervitatav nähtus ning arvestades Blackboardi ambitsioonikust võib sellest ettevõttest mõne aasta pärast saada kas ideaalne ülevõtmisobjekt oma laia haarde tõttu või suurfirma, mis trügib tehnoloogiafirmade kõrgliigasse.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    24. November 2011, 18:20
    Otsi:

    Ava täpsem otsing