Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mootoriõli ostmisel kontrolli litsentsi
Mootoriõli hind võib olla soodne ja pakend uusima kujundusega, kuid ostmisel peaks vaatama hoopis kvaliteediklasse ja litsentse.
Tähtis on teada mootoriõli viskoossuse, kvaliteediklasside ja litsentside tähtsamaid reegleid. Alustada tuleks sellest, kas õli on täissünteetiline, poolsünteetiline või hoopis mineraalne (HC-süntees). Kui pakendil on kirjas täissünteetiline (fully-synthetic), siis peab selle sisu olema ka täissünteetiline. Igasuguse teistsuguse kirjeldusega õli, näiteks semi-synth, syntetic based jne, ei ole täissünteetiline. Juhin tähelepanu ka mootoriõlidele, mille baasõli on HC-süntees, mis tegelikult tähendab hoopis parendatud omadustega mineraalõli.
Edasi on olulised SAE (Society of Automotive Engineers) viskoossusklassid. SAE viskoossusklassid näitavad õli paksust ja temperatuuritaluvust, kuid ei ole otseselt seotud õli kvaliteediga. Esimene number, millele tavaliselt järgneb W-täht, näitab õli voolavust madalatel temperatuuridel ehk talvist viskoossust (Winter). Teine number näitab õli võimet säilitada piisav paksus ka kõrgetel temperatuuridel ehk õli viskoossust 100 kraadi juures.
Mida väiksem on talvine number (SAE 0W, 5W, 10W jne), seda madalamatel temperatuuridel jääb õli vedelaks. See kergendab mootori käivitamist ja kaitseb külma mootorit. Mida suurem on suvine number (SAE 30, 40, 50 jne), seda viskoossem on õli 100kraadise temperatuuri juures ja seda paremini suudab ta mootorit kaitsta äärmuslikes töötingimustes. Eesti kliimas on enam levinud mootoriõlid viskoossusega SAE 5W-30; 5W-40 ning 10W-40.
Pakenditelt leiab veel informatsiooni mootoriõlide vastavuse kohta autotootjate nõudmistele. Sõnamängud, nagu "vastab nõuetele..." või lihtsalt tootjate nimede ja spetsifikatsioonide loetelu viitavad enamasti sellele, et õlitootjal puuduvad vastavad litsentsid või ta pole neid taotlenud. Vastasel juhul kirjutaks ta konkreetselt: "Omab ..... litsentse".
Litsentside puhul ei loe ilusad sõnad või õlitootja optimistlik enesehinnang, vaid mootoritootjate ametlikud litsentsid ning ACEA (Euroopa sõidukite puhul) ja API (muude sõidukite puhul) kvaliteediklasside (märgitud sõiduki kasutusjuhendis) täitmine.
Meie tanklate õliriiulis on peamiselt Addinol, Mobil ja Champion. Inimesi ja soove on väga erinevaid.
On kliente, kes juhinduvad tanklatöötaja soovitusest, on neid, kes eelistavad ainult oma lemmikkaubamärki, on neid, kes valavad mootorrattasse ainult mootorrattapildiga kanistrist ja mootorsaani ainult saanipildiga kanistrist, ja on kodukeemikuid, kes võivad käituda tavaloogikale risti vastupidi, omaenda sisemise veendumuse kohaselt. Ja nagu kõikjal mujal, on ka meie klientuuris kindel osakaal soodushinna otsijatel.
Autor: Aleksander Koorits