Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tehnoloogiasektori viimane vaatus
Tehnoloogiasektori aktsiate rekordtõus toetub praegu tarbijate kindlustunde kasvule, kuid esimeste kriisiilmingute tekkimisel pöörduvad just need väärtpaberid esimesena oma õiglase väärtuse juurde või sellest allapoole, leiab börsitoimetuse ajakirjanik Indrek Mäe.
Indrek MäeFoto: Andras Kralla
Hea näide on USA tehnoloogiahiid Apple, kes pole juba ammu midagi uuenduslikku turule toonud. Pigem sõutakse edasi, lisades oma toodetele vidinaid, mida on kas Apple ise või keegi teine juba varem testinud. Hea näide on viimasele iPhone X-ile lisatud näotuvastussüsteem, mida on katsetanud ka konkurendid.
Kasuminumbrid küll suurenevad, kuid mitte tänu innovaatilisusele ning iPhone'ide müüginumbrite kasvule, vaid Apple'i oskusele teha tarbijale selgeks, et ilma õuna logo kandvate toodeteta pole võimalik elada. Nii on ühtsesse ökosüsteemi põimitud tooted, mis ühilduvad ainult omavahel, mille remont on ülikallis ning mis purunevad kergelt. Viimase vastu saab aga end keskmisest kallima hinna eest kindlustada ning nii veelgi Apple'i aktsionäride kaukasse panustada. Kellele sellest veel ei piisa, saab investoreid rõõmustada, laadides oma iPhone'i Apple Musicu.
Kuna Apple oskab müüginumbreid hinda küsides kompenseerida, kasvatas see kõik möödunud kuul firma turuväärtust 18,49 protsenti.
Pidu ei kesta igavesti
Loodud ökosüsteem suudab Apple'it toita aga vaid seni, kuni tarbijate kindlustunne on jätkuvalt suur. Kontekstis, kus palgad kasvavad kiires tempos, tööpuudus on rekordväike ning laenuraha hiilgab odavusega, on ideed õuna logo kandvatest toodetest kui esmatarbekaupadest lihtne ka palgaskaala alumises otsas olevale tarbijale maha müüa. Peaks aga majandus jahtuma, seisab lihtsam iPhone'i ostja valiku ees, kas tarbida seni eluliselt olulisena näinud Apple'i tooteid ja teenuseid või osta perele leib lauale.
Seega peab kriisi tingimustes Apple, sarnaselt teistele tehnoloogiafirmadele, tarbijat üllatama märksa suurema innovaatilisusega. Kui seda ei suudeta, on punane värv vähenevate kasuminumbrite kontekstis kiire börsidele saabuma. Investor saab aga praegu end selle kõige vastu kaitsta, investeerides tehnoloogiasektori asemel näiteks väljaantavatesse laenudesse – teatavasti jõuab kriis reaalmajandusse aeglasemalt ning jätab puhvri sellistest investeeringutest väljumiseks. Alati on võimalik soetada ka tubaka- ja õlletootjate aktsiaid, sest nende sektorite toodete tarbimine pole erinevalt Apple'i toodetest valik, vaid vajadus.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.