Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Teede- ja sideminister Toivo Jürgenson ÄPTVs
Arvestades erastatava ettevõtte keerukust oleme enam-vähem suutnud plaanist kinni pidada. Oluline on Eesti Raudtee kui infrastruktuuri ettevõtte, nn loomuliku monopoli erastamisel see, et riiklik regulaator ja seadusandlik ümbrus oleks paika pandud. Eesti Telekomi moodustamisel 1992 oli see paika panemata ja probleeme lahendame tänaseni.
Raudtee erastamine on sees valitsuse koalitsioonileppes. Valitsus soovis Eesti Raudtee erastada Erastamisagentuuri kaudu avalikul konkursil ja müüa enamiku aktsiatest. Nüüd, poolteist aastat hiljem, avati lõplike ostupakkumiste ümbrikud ja sellega võib rahul olla.
Kolme pakkuja hulgas on strateegiliselt tugevaid tegijaid, esindatud on osa maailma paremikust. Nad omavad kogemust raudtee alal äri tegemiseks, seda nii majanduslikus, füüsilises kui tehnoloogilises mõttes.
Erastamise tingimustes pole öeldud, milline kaal on ostuhinnal, investeeringute mahul ja äriplaanil. Otsuse teeb Erastamisagentuuri nõukogu ja iga selle liige mõtestab kriteeriumeid enda jaoks. Siiski on oluline see, kui hästi või halvasti suudetakse ennast näidata strateegilise investorina, teisiti öeldes suudetakse tõsta ER rahvusvahelist konkurentsivõimet.
Strateegiline investor ei lase end häirida sellest, et Tallinna sadama kaudu veetava raske kütteõli käive on võrreldes varasemate aastatega rohkem langenud. Mida strateegilisem, pikemaajaliste eesmärkidega investor, seda vähem laseb ta end häirida lokaalsetest kõikumistest. Samal ajal on idasuunaline äri kindlalt seotud riskiga ja sellega tuleb erastajal ka arvestada.
Surve pole olnud otsene, küll on erastamisprotsessi vältel avaldatud kaudset survet. Erastamisest on soovitatud loobuda kõikvõimalikel ettekäänetel. Osal erastamise vastastest on olnud siirad kaalutlused, kahtlused selle kohta, kas valitsus või riik on selliseks erastamiseks valmis. Teised on tekitanud kuulujutte ja närvilisi olukordi saavutamaks raudtee erastamata jätmisega iseendale paremaid positsioone.
Nii riigikeskseid erastamis- ja aktsiate ostu-müügilepingute projekte pole ma näinudki. Võimalikud ohud on mitmekordselt maandatud, tekkis koguni investorite huvi vähenemise kartus.
Piirangutele lepingutes lisanduvad hoonestusõiguse tingimused. Viimane tähendab seda, et raudtee alla jäävat ja selle teenindamiseks vajalikku maad kasutatakse ainult raudtee tarvis.
Ma ei näe põhjust, miks ei peaks sobivate pakkumiste korral erastatama. Selle kaudu saavutab Eesti Raudtee uue kvaliteedi.
Selleks et vaadata Äripäev TV'd soovitame endale installeerida RealPlayer 8 Basic. Vajaliku tarkvara leiate
siitAutor: ÄP Online