Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti eksportijate eest
Tunnistan ausalt, et kui 1996. aastal kaitsesin TTÜ majandusteaduste magistrikraadi, uskusin siiralt turumajandusse, riigi sekkumisest vaba majandus tundus ainumõeldav. Turumajanduse veendunud toetajana pean kahjuks tõdema, et turumajandust nii nagu seda kujutati 15 aastat tagasi ei ole enam, kui see üldse kunagi eksisteeris reaalsuses ja mitte ainult majandusteoorias. Aastakümneid on Aasia riigid oma majandust erinevate meetmetega edendanud, näiteks Hiina vahetuskursipoliitika on kasutusel olnud aastaid. Majanduskriis on ilmekalt näidanud suurriikide jõulist sekkumist majandusse: turumajanduse etaloni USA sekkumine finantssektori probleemidesse ja liberaalse Saksamaa autotööstuse tugipaketid on vaid üksikud näited. Täielikku turumajandust ja äridiplomaatia puudumist kiidetakse teiste riikide puhul rõõmuga, kuid paraku pole just lihtne leida riiki, kes ise neid põhimõtteid järgiks. Enamik arenenud riike toetab oma ettevõtjaid äridiplomaatia, ettevõtluskeskkonna soodustamise, tootearenduse ja ekspordi otsetoetuste kaudu. Eesti riik on balanseerinud ka ELis olles õhkõrnal tasakaalujoonel, kus liberaalne turumajandus on jagatud väärtus, samas on ettevõtjaid püütud aidata välisturgudele, vältides otseseid riigipoolseid konkurentsimoonutusi.
EASi rolliks on Eesti majanduse edendamine. Riikliku investeeringu hoobasid on meie käsutusse antud mitmeid: alustavate ettevõtete toetusest, tootearenduse, turundustoetuste ning tehnoloogiainvesteeringuteni välja. Kõiki neid meetmeid läbib punase joonena suurem eesmärk: ettevõtete kõrgem konkurentsivõime turul. Mõnes sektoris saab ja peab alustama Eestist, teistele on aga algusest peale siseturu võimalused ebapiisavad. Eestile on kasu mõlemast: oluline on, kui palju suudame pakkuda kõrget lisandväärtust loovaid töökohti. Ekspordile keskendunud ettevõte panustab kohalikku majandusse märkimisväärselt. Olukorras, kus riigis on suurusjärgus 100 000 töötut, on oluline iga tööandja. Seetõttu ei ole kindlasti aeg eksporditoetustele pidurit tõmmata, vastupidi, toetuste abil saavutatud kasv peab viima uute töökohtade loomiseni Eestis. On selge, et kui ekspordile lisatõuget ei anna, siis kõigile Eestis tööd ei jagu.
Eesti ettevõtete rahvusvaheline konkurentsivõime ei ole veel väga kõrge, EASi eesmärgiks on olukorda muuta, aidates kaasa ekspordimahu suurendamisele, sh nii eksportivate ettevõtete arvu kasvule kui nende ekspordimahtude tõusule. Näiteks viimase kahe aasta jooksul on EAS rahastanud 200 ettevõtte ekspordiplaani elluviimist, kelle 2009. a müügituluks kujuneb suurusjärgus 10 mld kr. Käesolevaks aastaks on ekspordi müügitulu prognoositud juba suurusjärku 15 mld kr ning eeldatavaks kasumiks 2 mld kr. Vaadates eelmise aasta numbreid näib see ehk liigoptimistlik, kuid ekspordimahud näitavad siiski jõudsat tõusutendentsi.
Ettevõtted, keda toetame, on omas valdkonnas sageli ainulaadsed ja innovaatilised, neil puudub konkurents Eestis. EASi uksed on avatud kõigile ekspordikavatsusega ettevõtetele, kes kas juba ekspordivad ja plaanivad mahte kasvatada või laieneda uutele turgudele; soovivad välisturu jaoks uusi või kõrgema lisandväärtusega tooteid välja töötada või rajavadki ettevõtte üksnes välisturgude teenindamiseks, kuna Eestis pole vajalikku klientuuri.
Muidugi pole eksporditoetus võluvits, mille saamisel õnn pöördumatult ettevõtte õuele tuleb. Toetusel on erinevate ettevõtete jaoks erinev tähendus: mõni saab palju kasu koolitusest, mõni vajab tuge, et saada messilt esmane kontakt ja reaalne välispartner, mõned soovivad ellu viia kaua kavandatud pikaajalist ekspordiplaani. Hindame ettevõtete eesmärke toetuse üle otsustamisel väga põhjalikult ja selgete kriteeriumite alusel. Hindamiskriteeriumid peavad tagama otsuste läbipaistvuse ja andma taotlejale ausa tagasiside. Eeldame, et taotlejad on panustanud piisavalt aega ja energiat plaanide tegemiseks - mitte meie, vaid ikka endi jaoks. Meie missiooniks on aidata ellu viia mõjusad ideed. Hindamisse on kaasatud kompetentsed eksperdid, kelle abil teeme meile usaldatud tööd ja küllap teab iga ärimees, kui keerukas on täpselt hinnata tulevikuplaanide realiseeritavust. Konkreetne eesmärk ja selge plaan annab meile kindluse, et iga investeering on põhjendatud.
Koostöös klientidega on sündinud palju edulugusid, kus eksporditoetus on andnud tiivapikkuse, mis kõrgeks lennuks vajalik. Edulugusid iseloomustavad samad märksõnad: tugev ja innovaatiline toode, täpselt määratletud sihtgrupp, läbitöötatud turundusplaan ning selged sihid. Üha enam teeb rõõmu, et rasketel aegadel kasutavad eksportijad koostegemise võimalusi. Üheks selliseks näiteks on mööblitootjad: siseturul käib karm konkurentsivõitlus, kuid välisturgudele minnakse koos, kus klientidele lausutakse häid sõnu ka konkurentide kohta, sest see toob kasu kõigile.
Maailmamajandus on taas tõusmas, kiire kasv tuleb ennekõike arenevatelt turgudelt. EASi jaoks on olulisim, et Eesti ettevõtjad hoiaksid ja kasvataksid positsioone turul, et Eestis tekiks uusi kõrge lisandväärtusega töökohti. Meie EASis usume Eesti ettevõtja võimesse läbi murda ja tahame olla oma investeeringutega toeks eksportööridele, sest sellest Eesti majanduse jätkusuutlik areng ja konkurentsivõime välisturgudel just võidavadki.