Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Telekom, Tallinna sadam ja raudtee lähevad erastamisele

    Teede- ja sideministri Kalev Kuke hinnangul on kolmest erastada kavatsetavast objektist kõige erastamisküpsem Eesti Telekom ja selle haldusalasse kuuluvad firmad. Nende erastamisel saab Kuke sõnul kaaluda kahte peamist teed: kas erastada Eesti Telekom kui valdusfirma aktsiakapitali laiendamise teel või müüa eraomandusse erinevate Telekomi haldussse kuuluvate firmade aktsiaid.
    RE Eesti Telekomi haldusnõukogu juhi Edvard Saarma arvates oleks Telekomi mõistlik erastada siiski tervikuna. Seda pooldavat tema sõnul ka komisjon, kes kaalus erinevaid Telekomi erastamisvariante. Nimetatud komisjoni kuulusid erastamisagentuuri, Phare, sideministeeriumi ja konkurentsiameti spetsialistid.
    Saarma sõnul hindas komisjon Eesti Telekomi koguväärtuseks praegu umbes 6--7 miljardit krooni. Samas lisas ta, et sellise summa eest seda firmat veel küll ei ole mõtet müüa, kuna firma väärtus tõuseb pidevalt ning paari-kolme aasta pärast võib tema eest saada juba üle 10 miljardi krooni.
    Eesti Telekomi peadirektor Toomas Sõmera nõustub sellega, öeldes, et praegune müük oleks rumalus, kuid tema arusaama kohaselt tasub kaaluda ka Telekomi haldusalasse kuuluvate ettevõtete järkjärgulist erastamist, paisates näiteks börsile mõne Telekomi haldusalasse kuuluva ettevõtte aktsiad. Võimaliku näitena nimetas ta Eesti Mobiiltelefoni.
    Samas lisas Sõmera, et praegu täielikult riigile kuuluvast riigiettevõttest Eesti Telekom peaks riigile ka pärast erastamist jääma vähemalt 51 protsenti.
    RE Tallinna Sadam peadirektori Enn Sarapi nägemuse järgi tuleks sadamat erastades anda kõik operaatortööd (laadimine, lossimine jms) erakätesse. Infrastruktuuri osad, nagu kaihooned ja nende juurde kuuluvad kommunikatsioonid jätta riigile kuuluva Tallinna Sadama valitsuse hallata.
    «Nii on näiteks Kanadas ja Euroopas, otstarbekas on ka Eestil seda rakendada,» nõustus Sarapiga peaminister Tiit Vähi.
    Sarapi sõnul on ettevõte juba paar aastat seda teed käinud ning jõudnud täpselt poole peale. Näiteks tänavu on juba üle 50% laadimis- ja lossimistöödest teinud erafirmad.
    Olulisim takistus sadama erastamisel on praegu sadama seaduse puudumine, probleeme on ka maa omaniku määratlemisega.
    Sarap märkis, et erastamisel tuleks operaatorfirmadele müüa ka nende tegevuseks vajalik maa, kuid teede- ja sideminister Kalev Kuke seisukoht on, et maa peab jääma riigile.
    Tallinna Sadama erastamisel oleksid potentsiaalsed ostjad operaatorfirmad, kellega rendilepingud on juba sõlmitud. Erastamisagentuuri peadirektor Väino Sarnet lisas, et nii sadama kui raudtee erastamise vastu on suurt huvi üles näidanud ka finantsinvestorid, kes tahavad teenida aktsia hinna tõusu pealt, aga ka EBRD ja IFC, kelle eesmärk on toetada erainvestoreid rahaliste vahenditega.
    RE Eesti Raudtee peadirektori Parbo Juchnewitschi sõnul on raudtee erastamiskava välja töötatud Euroopa raudtee vaatevinklist. «Kõigepealt tuleks eraldada kauba- ja reisijatevedu. Viimane jaguneks omakorda rahvusvahelisteks ja kohalikeks vedudeks,» selgitas Juchnewitsch.
    Ise ta Euroopa mudelit erastamisel ei toeta: «Mina pooldan kiiret, agressiivset lahendust. Endisel kujul jätkata ei saa, sest raudtee laguneb täiesti käest. Selge on, et peale on vaja investeeringuid.»
    Juchnewitsch rääkis, et erastada võiks kas kontsessioonilepingu alusel või ühisettevõtte loomise teel. «Kogu Ladina-Ameerika istub kontsessiooni peal,» tõi Juchnewitsch näite. Samas ta lisas, et kuna Eesti tahab liituda Euroopa Liiduga, ei ole kontsessioon ilmselt sobiv.
    Seetõttu peab Juchnewitsch sobilikumaks ühisettevõtte loomist, mille aktsiakapital jaguneks võrdselt Eesti riigi ja väliskapitali vahel. Juchnewitschi sõnul on raudtee erastamise vastu huvi tuntud nii Euroopast kui Ameerikast.
    Sarnet rõhutas, et praegu saab rääkida ainult juuni algul valminud esialgsetest erastamiskavadest, kuna mahukamad ja detailsemad kavad valmivad 1997. aasta 1. jaanuariks.
    Esialgsete erastamiskavade kohaselt tuleks Sarneti sõnul nii sadama kui raudtee erastamiseks moodustada eraõiguslikud aktsiaseltsid ning erastada aktsiate müügi teel. Nende varade osas, mida ei erastata -- näiteks kaid, maa, raudtee ja sellealune maa jm -- sõlmida firmadega kasutuslepingud.
    Kiireksperthinnanguid kolme ettevõtte väärtuse kohta Sarnet ei avaldanud: «Need ei ole võib-olla päris õiged ja võivad mõjutada järgmiste hinnangute tulemusi.» Kui suureks eksperdid hindavad Eesti Telekomi, Tallinna Sadama ja Eesti Raudtee väärtuse, peab kajastuma 1. jaanuariks valmivas erastamiskavas.
    Optimistlikumaks hinnanguks, millal need ettevõtted erastatud saavad, on Sarneti sõnul 1997. aasta lõpp. Peaminister Tiit Vähi märkis, et ettevõtted peavad olema erastatud 1997.--1998. aasta jooksul.
    Erastamise eesmärk ei ole neil puhkudel mitte riigile raha teenimine, vaid infrastruktuuride parandamine ja investeeringute saamine: «See on kaudne tulu tarbijatele ja riigi majanduse arengu kaudu kaudne tulu kõigile.»
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.