19. detsember 1996 kell 22:00

Areneme Eestis samm-sammult

Guy Gervais, Havas Intermediationi president

IP on osa meediagrupist Havas Intermediation, mis kuulub 100protsendiliselt suuruselt maailma viiendale meedia- ja kommunikatsioonikontsernile Havas Group.

Havas Intermediation baseerub neljal firmal. Neist vanim on meediamüügiga tegelev IP, mis asutati juba ligi 60 aastat tagasi Prantsusmaal.

IP teeb meediamüügi alal koostööd erinevate avalik-õiguslike ja erameediaettevõtetega. Neist aktiivsemalt osaliselt Havas grupile kuuluvate kanalitega CLT, Canal+ ja Télé Images.

IP Network on firma, mis esindab rahvusvahelist meediat erinevates riikides. Näiteks Suurbritannias Saksamaa televisiooni ja Prantsusmaal Ungari meediat, samuti tehakse koostööd Ameerika Ühendriikide ja Jaapani meediaga.

Kolmas firma Adways asutati möödunud aastal Saksamaal koos firmaga Reuters. Firma vahendab Interneti kaudu informatsiooni Euroopa reklaami- ja meediaturu kohta. Neljas firma Peaktime tegeleb auditooriumiuuringute, meediavahendajate nõustamise ja mingil määral tarkvaraga.

Baltimaadesse jõudsime oma tegevusega juba üheksakümnendate aastate algusel, enam-vähem samal ajal alustasime ka Ida-Euroopas. Riias tegutseb Balti riikide esindusi koordineeriv IP Balticum.

Valisime oma keskuseks Riia seetõttu, et seal tekkisid meil kõige esimesed kontaktid ja me võtsime riski turule tulla. Eestis on IP harukontor IP Tallinn, mis on orienteeritud esialgu vaid meediamüügile. Samasugused kontorid on ka Riias ja Vilniuses.

Kui vaadata tagasi Baltimaadesse tuleku ajale, siis peab ütlema, et ma olin turu arengu osas võib-olla pisut liiga optimistlik.

Balti riikide iseseisvumise ajal oli väga raske leida usaldusväärseid partnereid. Palju oli endisi kommunistliku partei funktsionääre, kelle mõtteviis ajas lootusetult segamini firma ja isikliku raamatupidamise.

Palju arvati ka seda, et lääne firmad on tulnud selleks, et kohalikke rahaliselt toetada. Samal ajal olid ka mitmed Balti riikidesse investeeringu teinud firmad ise kriisis. Partnereid tuli otsida noorte inimeste hulgast, kes olid valmis arenema ja vastu võtma teadmisi, mida me suutsime pakkuda.

Külastasin äsja Tallinnas viibides (18. dets -- toim) TV1 kontorit, et nendega lähemalt tutvuda. Mulle avaldas väga sügavat muljet teleprojekt, mis alustab oma tegevust pelgalt uudisteprogrammile tuginedes.

Tunnistagem, et eratelevisiooni puhul on see üsna ebatavaline nähtus. Tavaliselt üritatakse kommertstelevisioon lükata käima seriaalide ja filmidega, mis koguvad kanalile suure auditooriumi ning annavad võimaluse meelitada enda poole reklaamiandjat.

Meie jaoks ei oleks see siiski esimene kord teha koostööd uudistetelevisiooniga. Oleme koostööpartneriks näiteks firmale BBC World ning see partnerlus sujub hästi.

TV1ga koostöö ülesehitamine Eestis on meie jaoks suur väljakutse. Tegemist on alles alustava telekanaliga, millest keegi midagi ei tea. Oleme ka varem asunud edukalt koostööle telekanaliga, mille programm pole veel käivitunudki.

Möönan, et Eestis on riski aste selle võrra suurem, et tegemist on väikese turuga, kus tegutseb juba praegu kolm telekanalit.

Ma ei ole kunagu kohtunud Kanal 2 juhtidega ega oska seepärast täpselt selgitada. See probleem kuulub pigem Baltimaade keskuse kompetentsi. Tean, et Kanal 2-l tekkisid majanduslikud raskused, mis on vaevanõudvas ja keerulises teleäris minu meelest üsna tavaline nähtus.

Telekanali väärtus on tihedalt seotud auditooriumi suurusega, kes kanalit vaatavad. Auditooriumi alusel paigutab reklaamiandja kanalisse reklaami, seega ka raha.

Auditooriumi suurus ei saa aga olla kunagi püsiv väätus. Kogu maailmas on üsna vähe neid telekanaleid, mis toodavad omanikele pidevalt kasumit. Alustaval meediaettevõttel võtab vähemalt kaks-kolm aastat, et muutuda kliendile turvaliseks, tekitada temas usaldus.

IP ise on pühendunud meediamüügile, meie ei osale televisiooniäris programmidirektori ega arendusdirektori rollis. Üks osa Havasest tegeleb aga tõepoolest investeeringutega teleärisse.

Kui leitakse, et on võimalik arendada mõnda telekanalit, kus ollakse pikaajalised partnerid, ja see on firmale kasulik, siis tehakse investeering. Keegi ei hakka muidugi ühtegi telekanalit lihtsalt niisama rahaliselt toetama.

Detsembris avas CLT näiteks Poolas telekanali, mille nimi on RTL 7. IP on Poolas samuti kohal, järgnedes tavapäraselt oma partneri CLT investeeringutele. Tõsi, seekord ootasime CLT sammu Poolas ligi kaks aastat. Sel ajal arendasime koostööd teiste partneritega.

Järgmise aasta plaani see tõenäoliselt ei kuulu. Tulevikus, sõltuvalt siinse turu arengust, võib see tulla kõne alla küll.

Tallinnas on meie huviks praegu ehitada uuesti üles IP kontor ning võita samm-sammult kätte oma koht turul. IP Tallinna tulemused ei ole olnud viimasel aastal kuigi head. Muutuste tõttu firmas ja ka seetõttu, et me kaotasime oma varasema koostööpartneri Kanal 2, oleme kaotanud suure osa oma positsioonist turul. Praegu otsime IP Tallinnale uut eestvedajat.

Muidugi on IP huvitatud sellest, et igas riigis asuv firma annaks kasumit, ka Tallinna agentuur. Baltimaade tasandil üldiselt võttes lähebki meil hästi. Tallinnas tuleb olla lihtsalt kannatlik, edeneda ettevaatlikult ja läbimõeldult.

Hetkel kuum