17 november 1999

Kaotame ka Tallinnas mootorsõidukimaksu

Sõidukiomanikele kipub viimane number ühega algav aasta kujunema kehvapoolseks -- esmalt lisandus sõiduki hinnale mootorsõidukiaktsiis, 1. detsembrist on ette nähtud kütuseaktsiisi tõus 3 kroonilt 3.50-le liitrilt ja nüüd tahab Isamaaliit sisse seada ka üleriigilise mootorsõidukimaksu.

Äripäev on uue maksu kehtestamise vastu. Sõidukite maksustamine on käinud nende kasutamise kaudu ja seda põhimõtet ei tasu uisapäisa eelarveaugu täiteks välja mõeldud automaksuga rikkuma hakata.

Riigikogu isamaaliitlasest rahanduskomisjoni esimeest Kalle Jürgensoni teeb murelikuks tulumaksuseadus, sest selle vastuvõtmine pingestab riigi tuleva aasta eelarve tulude poolt. Mootorsõidukimaksuga loodab Isamaaliit eelarvesse juurde saada 220 miljonit krooni, millega on Jürgensoni sõnul võimalik taastada kohalikeks investeeringuteks mõeldud summad.

Ettevõtete tulumaksuvabastus on kirjutatud kolmikliidu koalitsioonileppesse ning välja reklaamitud ka väljaspool Eestit. Riigieelarve tasakaalustatust nõuab seadus. Investeeringud on hädavajalikud, sest elavdavad majandust valdades ja linnades. Kõik on kaalukad argumendid, et loobuda ühest või teisest vähemolulisest kulust riigieelarve miinuspoolel.

Kolmikliit läheb aga vastupidises suunas -- ei tõmba kulusid kokku, vaid mõtleb välja uusi viise, kuidas täita riigi rahakotti, kohkumata seejuures oma põhimõtetega vastuollu minemisest. Kolmikliit on lubanud, et ei suurenda maksukoormust, seda aga teeb paratamatult Isamaaliidu automaks. Mille poolest on automaksu kehtestamine nüüd õigem kui KMÜ võimu ajal -- Isamaaliidu eestvedamisel nurjati eelkäija samalaadne kavatsus?

Üks on selge -- sisevastuolud võimuliidus kasvavad. Ja kodurahu nimel on ennegi põhimõtetest loobutud. Automaks näibki olevat üks vahend kodurahu saavutamiseks -- kui Reformierakond nõustub automaksuga, toetab Isamaaliit tulumaksuvabastust.

Tallinn korjab mootorsõidukimaksu mitu aastat. Isamaaliit saab seda tõika üleriigilise maksu toetuseks ära kasutada, see tähendaks omamoodi õigluse sisseseadmist ehk kõigi Eesti autoomanike võrdsustamist. Vastupidine variant -- kaotada ka Tallinnas mootorsõidukimaks -- on aga lihtsam, seda enam, et riigis ja pealinnas on nüüd võimul ühed ja samad poliitilised jõud.

Võimalik, et Isamaaliidul ei ole automaksuga tõsi taga. Kütuseaktsiisi tõusu võimalikust edasilükkamisest on viimasel ajal palju kõneldud, teiste seas on sõna võtnud Kalle Jürgenson. Riigieelarve aga nõuab raha. Ja sõidukiomanikud seatakse justkui valiku ette, kus valida on kahe halva vahel -- automaks või aktsiisitõus. Lõpuks maksavad autoomanikud rõõmsalt 50 senti rohkem aktsiisi ja ohkavad kergendatult -- hea, et niigi läks.

Hetkel kuum