ÄP fototoimetus • 2. detsember 1999 kell 22:00

Carlsberg lahkub Kopenhaagenist

Lisaks müüb aastaga poole oma börsiväärtusest kaotanud Taani tööstusrevolutsiooni lipulaev suurinvestorite survel põhitegevusega mitte seotud tegevusalad -- 43% osaluse Kopenhaageni Tivolis ja 61% tarbekunstikontsernis Royal Scandinavia, reorganiseerib ettevõtte struktuuri ning suunab põhirõhu ekspordi arendamisele.

Esimest korda firma ajaloos hakatakse seda juhtima aktsionäride huvidest lähtuvalt, mis eeldab nii mõnestki «pühast lehmast» loobumist. Sealhulgas on ka tootmise lõpetamine Kopenhaagenis Fredriksbergil, et selle asemel paremini ära kasutada Carlsbergi teise Taani tehase, Jyllandis asuva Fredericia võimsusi.

Viimane dramaatiline Taani õlletootja sulgemine puudutas Tuborgi. Firma ära ostnud Carlsberg viis siis tootmise Hellerupis asunud Tuborgi tehasest Fredriksbergi, mida nüüd ootab omakorda sulgemine.

Osaliselt on otsus tingitud õlletarbimise vähenemisest. Viimase viie aastaga on Carlsbergi õllemüük Taanis langenud 4,8 miljonilt hektoliitrilt 1994.--95. aastal neljale miljonile 1998.--99. aastal ja nool näitab jätkuvalt allapoole.

Õllemüüki on oluliselt vähendanud ka piirikaubandus Saksamaaga. Hiljuti avaldatud andmete järgi on 20 protsenti Taanis tarbitavast õllest Saksamaalt sisse toodud.

Samal ajal on müük väljaspool Taanit kasvanud 24,5 miljonilt 33 miljonile hektoliitrile.

Viimastel aastatel on Carlsberg alla jäänud võrdluses selliste rivaalidega nagu Hollandi Heineken ja Lõuna-Aafrika SAB, mis on mõlemad oma globaalset turuosa kasvatanud oluliselt agressiivsema firmade ülevõtmise strateegiaga.

Firma aktsiakurss on liikunud juba kolm aastat allpool Kopenhaageni börsi enim kaubeldud aktsiate KFX-indeksit, jõudes sel kuul oma viimase nelja aasta madalaimale tasemele.

Esmaspäeval avalikustas Carlsberg oma 1998.--99. eelarveaasta finantstulemused, mille järgi firma maksustamiseelne kasum 1,6 miljardit Taani krooni tähendas mullusega võrreldes 26protsendilist langust.

Käive kasvas 6,7 protsenti 31,1 miljardile Taani kroonile, samas kui õlle ja karastusjookide kombineeritud käive kasvas 13 protsenti. Carlsberg kummutas tööstusharu kartused, et õlu hakkab alla jääma maailmas üha enam populaarsust võitvale veinitarbimisele. Läinud aastal kasvas õlle läbimüük maailmas 1,7 miljoni hektoliitri võrra 37 miljonile hektoliitrile, mis märgib aasta varasemaga võrreldes 4,8protsendilist kasvu.

Samas on selge, et võitluses koha eest maailma suurimate õlletootjate esiviisikus ei jää ükski lehm pühaks. Hetkel on Carlsberg maailma suurimate õlletootjate pingereas kaheksandal kohal. Nii plaanib Carlsberg müüa oma osaluse Tivolis ja Royal Scandinavias, mida on samuti peetud «pühadeks lehmadeks».

Ajakirjandus spekuleerib aktiivselt võimalike ostjate üle. Tivoli puhul on üles kerkinud nii USA megakontserni Walt Disney kui poptähe Michael Jacksoni nimi.

Autor: ÄP

Hetkel kuum