Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Liiklushuligaanidel pea paljaks ja pokri
Kiirused Eesti maanteedel aina kasvavad. Näiteks Tallinna?Tartu maanteel on keskmine kiirus tõusnud 97,8 kilomeetrini tunnis (90 km/h alas), nagu mõõtmised näitavad. Liikluses korra loomiseks on Harju politsei hakanud kohaldama karistusena haldusaresti.
Äripäev leiab, et liikluseeskirja korduvalt rikkujate suhtes on arestikambrisse paigutamine omal kohal.
On mehelt juhiluba ära võetud, kuid sõidab teine ikkagi edasi. Mida muud niisuguse mõtteviisi ? ei sõida mitte load, vaid mees! ? murdmiseks ette võtta, kui kohaldada vabaduse lühiajalist äravõtmist.
Teiseks on meie teedel kuldkett-liiklejad, kellele ükskõik kui suur rahatrahv praktiliselt mõju ei avalda. Haldusarest on uuesti avastatud vana kasvatuslik meede.
Pokripistmise vastuväide on selgete kriteeriumide puudumine eri karistusliikide rakendamisel. Kuidas otsustada, kes saab rahatrahvi, kes jääb lubadest ilma ja kes peab suguseltsi, erakonna, võimalik, et ka terve rahva, häbiks pokri minema? Sest ühiskondlik teadvus võtab aresti ikkagi kui lühiajalist vangistust. Kunagi aeti veel pea kah paljaks, kui 15 päeva said.
Pokripistmist tuleb rakendada korduvalt liikluseeskirja rikkuja suhtes ? siis, kui halduskohtunik on veendunud, et muud karistusmeetodid ei aita.
Rikkuja ilmselt protesteerib ?ebainimliku? kohtlemise vastu, kuid ülejäänud liiklejate seisukohalt on tegemist adekvaatse meetmega. Allumatu kodanik on liiklusest eemaldatud, järgmise eksimuse korral juba tunduvalt pikemaks ajaks, kuni päris vanglani välja.
Liiklusvahendite keskmine kiirus 97,8 km/h võib tunduda pealtnäha liiga süütu selleks, et karistusi karmistada, pole ju kiirust eriti ületatudki. Kuid arvestada tuleb sellega, et isegi keskmine kiirus 90 km/h annaks terve rea kiiruse ületajaid. Kui üle loenduri sõidab üks algaja juht kiirusega 70 km/h, siis peab olema neid kärsituid kodanikke, kes üle 90 km/h tunnis kiirustavad ? muidu ei tule keskmine kuidagi täis.
Vastuväiteid pokripistmisele võib tulla ka pseudoliberaalse maailmavaate sildi all: anname eksinule võimaluse karistusviisi (ja ka karistusaega) endal valida. Ka selliseid kogemusi on laias maailmas.
Kuid näiteks Singapur on majandusvabadustelt üks maailma esiriike, mis ei tähenda aga, et korrarikkujatesse seal sama vabameelselt suhtutaks. Juba maha sülitamine võib tuua 500dollarilise trahvi.
Kas majanduslik tõus ei tekigi liberaalsest majanduskeskkonnast liidus tugeva õiguskorraga?
Äripäevale tundub haldusarest mõjusa vahendina, kui firma juhtfunktsionäär on ootamatult 15päevasesse komandeeringusse kadunud ja kliendid-aktsionärid teadmatuses.