Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarneklauslid jagavad vastutust
Tarneklauslite järgimine ei ole kohustuslik, need on rahvusvahelised ja juriidiliselt korralikult läbitöötatud kauba kohaletoimetamise tingimused. Osapooled võivad ka omavahel individuaalsed kohaletoimetamise tingimused kokku leppida. Viimasel juhul võib kauba transpordil tekkinud probleemide puhul jääda aga ebaselgeks, kuidas kahjusid lepingupartnerite vahel jagada.
Konkreetse tarneklausli kasutamine jõustub siis, kui kõik tehingu osapooled on selle kasutamise suhtes kokku leppinud. INCOTERMSi tingimused ei laiene kolmandatele osapooltele automaatselt, konkreetse tarneklausli kasutamise suhtes tuleb eraldi kokku leppida.
Täiendatud, 2000. aastal kasutusele võetud tarneklauslid sisaldavad endas 13 tarneklauslit, mis jaotuvad nelja rühma: E, F, C, D. E-rühm on kõige müüjakesksem, müüja vastutus ja kulud on minimaalsed. D-rühm on kõige ostjakesksem, müüja kannab suurema osa kauba ostjale kohaletoimetamisega seotud kuludest ja riskidest. Ülejäänud kaks rühma on üleminekuvariandid eespool mainitud kahe vahel. Osa 13 tarnetingimusest kehtib ainult merevedude korral, osa kõikide transpordiliikide korral.
Autor: Salmen ?ois