Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Scania esitles uusi veokikontseptsioone
Esimene uus veok on Scania eXc, mille magamiskabiin on kujundatud eriti pikaks ning mõeldud autojuhtidele, kes nädalate kaupa veokis viibivad, näiteks üle ühe või mitme mandri sõites. Teine, Scania STAX kujutab endast täiustatud stiiliuuringut, tulevikuvisiooni ?ninaga? veokist, mis on mõeldud kasutajale täiendava imago ja maine loomiseks.
Scania stiili- ja sõiduergonoomika osakond töötas välja sisekujunduse uue kontseptsiooni nimetusega Scania eXc, mille põhiklientuuriks on vähemalt neljal ööl nädalas veokis magavate juhid. Kabiinile on Scania moodulsüsteemi abil lisatud täiendavad 1300 mm. Sellest on küllalt juhiistme taha mugava ja avara magamis- ning eluruumi tekitamiseks. Maanteeohutus suureneb Scania andmeil oluliselt, kui juhtide sõidu- ja elamistingimused on mugavad.
Kabiini on paigutatud täismõõtmetes voodi, tugitool, köögimoodul, mahukad hoiuruumid koos erinevate sahtlite ja kappidega ? mõnele neist pääseb ligi väljastpoolt. Kabiinis on mõeldud ka meelelahutusele ? seal on lameekraaniga teler ja mitmekülgne helisüsteem. Juhiistme kohal asuv standardsuurusega 900 mm laiune voodi lisab kabiinile ?külalistetoa?.
Nii on autojuhil võimalik ilma erilist vaeva nägemata oma töökohalt lahkuda ja astuda elutuppa, kus tal on võimalik lõõgastuda ja puhata.
Euroopa ja Kaug-Ida vaheline, senisest parem maanteede võrgustik ei ole tänapäeval enam sugugi utoopiline ning loob potentsiaali kontinentidevaheliste transporditeenuste turu arenguks, mis on üles ehitatud väga pikkadele sõitudele. Praegu tehtavate plaanide kohaselt on kavas luua ühendus isegi Jaapaniga, eeldatavalt tunneli vahendusel ? sarnaselt Inglise kanaliga.
Scania Eesti ASi tegevjuht Janno Karu andmeil on võimalik eXc veokit tellida, kuid selle hind ei ole siin veel selgunud.
Scania STAX on uuendatud välisilmega Scania veok. Selle väljatöötamisel tehti koostööd pikamaajuhtidega ja uuriti, kas tuleviku-autojuhid on valmis ohverdama kena välimuse ja sõidumugavuse eest osa oma palgast ja veoruumist. Selline küsimus tekkis Scanial oma teise, 10-15 aasta pärast reaalsuseks saava disainikontseptsiooni väljatöötamisel.
Traditsioonilised veoautod, nagu pika kapotiga veokeid USA-s nimetatakse, moodustavad vaid ühe protsendi kogu Euroopa veokiturust. Pikk kapott loob aga sedavõrd tugeva identiteedi, et mitmed kliendid on Scania andmeil valmis oma imago võimendamise nimel loobuma veovõime teatud osast.
Tööstusdisainerite rühmale anti vabad käed ja võimalus tulevikku ? 2-3 veokipõlvkonda ettepoole ? vaadata. Nad hakkasid visuaalseid vihjeid, kujundeid ja väljundeid otsima. Teiseks inspiratsiooniallikaks oli USA-s leviv eritellimuskultuur, mida iseloomustab paljude veokijuhtide soov massi seast silma paista. Mõningaid detaile, nagu näiteks iluvõre ja aknapostide negatiivne kalle, leiti ka 1960-ndate pikap-autode juurest. Teised iseloomulikud jooned on üle võetud Scania sajandipikkuse ajalooga pika kapotiga veoautodelt.
Seda, kas STAX ideetasandilt tootmisse jõuab, ei osanud Karu veel öelda.