Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nõukogu soovitab SASi kolmeks tükeldada
SAS Groupi kuuluva Scandinavian Airlinesi (SAS) nõukogu tehtud soovituse kohaselt tuleks kontsern jagada kolmeks rahvuslikuks tütarfirmaks Rootsis, Taanis ja Norras, kusjuures Norras liidetakse sellega Braathens. Kauglennud soovitab nõukogu jätta emafirma kätte.
?Iga riigi firma saab siis otsustada, missugustesse sihtpunktidesse Euroopas ta soovib lende korraldada,? ütles selgituseks SASi avalike suhete juht Ulf Thorné.
Seoses kontserni ümberkujundamisega on firma juhtkonnal ja ametiühingutel vaja enne aktsionäride koosolekut sõlmida uued kollektiivlepingud. Osa ametiühingutega on kokkulepped saavutatud, osaga läbirääkimised alles käivad. SASi juhtkond on ähvardanud, et juhul kui ametiühingutega kokkuleppele ei jõuta, võidakse SASi kontinentidevahelised lennud üldse lõpetada. Rootsi lendurite ametiühing ei lase end sellest heidutada, vaid lubab vajaduse korral SASi killustamisele veto panna.
SASi tükeldamine tähendaks lennufirmale tagasijõudmist algpunkti. Loodi ju kolme Põhjamaa lennufirmadest ühine SAS kohe pärast Teist maailmasõda 1946. a augustis Rootsi ärimehe Marcus Wallenbergi algatusel. Põhjamaade äriringkonnad tahtsid sel moel rajada tõhusa transpordivõrgu, mis aitaks paremini jõuda rahvusvahelistele turgudele. Elanud oma olemasolu jooksul üle mitu kriisi, süvenesid SASi raskused 90. aastate lõpul, kui suurt kahju andis hotellitegevus ning järjest kurnavam oli võistelda odavaid lende pakkuvate firmadega. 2001. a 11. septembri terroriakti, Iraagi sõja ja SARSi järelmõjud süvendasid SASi, nagu teistegi lennufirmade, raskusi veelgi.
?Eluspüsimiseks tuleb meil muuta end paindlikumaks ja efektiivsemaks ning tegutseda kiiresti, sest suisa iga nädal ilmub turule uusi konkurente,? ütles SASi peadirektor Jörgen Lindegaard.
Tema sõnul oleksid eraldi firmades kulud paremini kontrolli all. SASi kolm kokkuhoiuprogrammi näevad ette säästa 24 miljardit krooni, millele nüüd tahetakse lisada veel 3,4 miljardit. Lisakokkuhoid on praeguste kõneluste tema ja eeldab osa töötajate palga alanemist. 34 000 töötaja õigusi kaitseb kõnelustel 39 ametiühingut.
SASi avalike suhete juhi Ulf Thorné sõnul ei puuduta Scandinavian Airlinesi ümberkorraldused SAS Groupi tütar- ja sidusfirmasid.
?Tütarfirmad Hispaania Spanair, Taani Wideroe ja Soome Blue 1 toimivad praeguses konkurentsis edukalt,? ütles ta.
Peale nende on SAS Groupil kaks edukat sidusfirmat. Estonian Airis on grupil 49- ja Läti airBalticus 47,2protsendiline osalus. Neist esimese kasum oli mullu 81,4 miljonit ja teisel 26 miljonit krooni.
?Kuna Estonian Airi osalus kuulub SAS Groupile ja mitte Scandinavian Airlinesile, kellega meid seob üksnes kommertskoostöö, siis viimase ümberkorraldused meid otseselt ei puuduta,? ütles Estonian Airi president Erki Urva.
Prognoosides SASi Rootsi, Norra ja Taani eraldi firmade tekke võimalikku mõju Estonian Airile, ütles Urva, et see võib koostööd mõnevõrra komplitseerida, sest asju tuleb hakata ajama ühe asemel kolmega. ?Võimalik, et see tähendab meile rohkem lende Stockholmi ja Oslosse ning vähem Kopenhaagenisse,? lisas ta.