Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Küpros ? paradiisisaar oma probleemidega

    Kes plaanib Vahemere ääres puhata, sel soovitan enne Türgit käia Küprosel ja vestelda kohalikega teemal Türgi ja türklased. Olen kindel, et pärast te enam Türgis puhata ei soovi... Türklased ja kreeklased on Küprose pärast pidanud lahinguid pikka aega. Viimane suurem madin toimus 1974 suvel, kui Türgi saatis saarele oma sõjaväe ja okupeeris Küprose põhjaosa. Sellega kaasnes kreekakeelsete elanike kodudest väljaajamine ja nende saare põhjaosas asuva vara konfiskeerimine. Saar on siiani kaheks jagatud. Õitsev ja vaba Lõuna-Küpros on iseseisev riik, Põhja-Küpros aga Türgi poolt okupeeritud ja riigina tunnustab seda ainult Türgi. Põhja-Küprost iseloomustavad vaesus, vanad autod ning lagunevad ja tühjalt seisvad majad.
    Kuigi küpriootidele ei meeldi, et turistid külastavad okupeeritud ala, pole saare põhjaosasse minek keelatud. Eraldusjoone ületamiseks on saarel vaid üksikud piiripunktid ja kehtib nõue, et põhjaosast tuleb tagasi tulla samal päeval ja sama piiripunkti kaudu. Põhjaosa külastamisel on omad huvitavad nüansid. Esiteks ei saa okupeeritud alale minna lõunapoolelt renditud liiklusvahendiga. Seega tuleb põhjaosas kasutada kohalike taksojuhtide teeneid. Teiseks ei vahetata üheski Lõuna-Küprose pangas kohalikku raha põhjas kehtivate Türgi liiride vastu.
    Paarikümne meetri kaugusel piiripunktist kliente ootavad Türgi-Küprose taksojuhid on üldiselt sõbralikud ja nõus kõikvõimaliku valuutaga. Suhteliselt väikese raha eest teevad nad mitmesajakilomeetrise ringsõidu saare põhjaosas. Nad on ka giidi eest, rääkides veidi puises, kuid arusaadavas inglise keeles detailselt ja värvikalt saare ajaloost.
    Küprosel on kauaaegsed veinitootmise traditsioonid ning üks huvitavamaid üritusi on kindlasti septembri alguse veinifestival Limassoli keskpargis. Külastajaid on väga palju, kohal on suured veinitootjad ning nii mõnedki pisikesed firmad. Üritusel saab näha vanu veinivalmistamise traditsioone ja soovijad võivad proovida, mis tunne on suures tünnis paljajalu viinamarju puruks tampida.
    Festivalil võib iga täisealine külastaja tasuta juua veini nii palju, kui hing ihkab. Selleks tuleb osta umbes 30 kr maksev ürituse joogitops ja käia ühe firma paviljonist teise veini maitsmas. Sellest hoolimata ei näinud ma festivalil ühtegi umbjoobes külastajat.
    Suuruselt on Küpros umbes viiendik Eestist, saare kõrgeim punkt on üle 1700 meetri merepinnast. Troodose mäed on koht, kus kindlasti tuleb ära käia, sest vaade on suurepärane. Kõrgeimasse tippu turistid ei pääse, seal asub sõjaväebaas. Üle kõrge aia on näha raadioantenne ja lokaatoreid. Arvata võib, et nii kõrge mäe tipust saab hea ülevaate ümbritsevas Vahemere regioonis toimuvast.
    Mägiteed on järsud ja autoga kiiresti sõites võivad suure kõrguse muutuse tõttu kõrvad isegi lukku minna. Omaette elamus on seigelda vanadel mägiteedel motorolleri või mootorrattaga. Teed on natukene laiemad kui auto, leiate palju pimedaid kurve ning tihti on kõrval mitmekümnemeetrine kuristik. Sellest hoolimata sõidavad kohalikud noorukid nendel teedel nagu rallimeistrid ? kiiresti ja külma närviga. Küprosel autoga liiklemine on eestlasele elamus omaette, sest sõidetakse meie jaoks n-ö valel pool teed ja ka rool on valel pool.
    Küprosel käib turiste palju ja enamik neist on pärit vasakpoolse liiklusega maadest. Et hoiatada kohalikke juhte autorooli istunud turistide eest, on kõikidel üüriautodel punase taustaga numbrid. Nii on liikluses ootamatult käituda võivad turistid kaugelt näha ja selgelt eristatavad.
    Mis mind alguses liikluses imestama pani ja siis meeldima hakkas, on kohalike suhtumine punasesse fooritulesse. Tellitaval valgusfooril vajutab jalakäija nuppu, et saaks üle tee minna, ja niipea, kui ta on turvaliselt üle, hakkavad autod punasest tulest hoolimata sõitma.
    Kuna Küpros on endine Briti koloonia, saab saarel pea igal pool inglise keelega hakkama. Vaid mägikülades või vanainimestega võib probleeme tekkida. Muide, osa inglastelt päranduseks saadud sõjaväebaasidest on suletud alad (näiteks saare lõunaosas asuv militaarlennujaam), teisi aga läbib lausa maantee. Enne sõjaväele kuuluva territooriumi algust on liiklusmärgid, mis keelavad seal peatumise ja pildistamise.
    Üheks Küprose omapäraks on ka turistide geograafilised eelistused. Saar on pikku pidi välja venitatud, Küprose lääneosas asuv Paphose linn on vanemate turistide meelispaik. Seal on väga rahulik, palju restorane ning linnas ja selle lähedal toimub sageli kultuuriüritusi. Saare keskosas asub mereäärne kuurort Limassol ning keset saart pealinn Nicosia. Mõlemas viimati mainitud linnas kohtab nii noori kui ka vanu turiste, pealinnas vähem suvitajaid ja rohkem ärireisijaid. Saare idaosas on aga Ibizaga võrreldav noorte peoloomade meelispaik Agia Napa, mille kesklinnas ringi liikudes tundub, et peale hotellide, baaride, pubide ja ööklubide linnas muid ettevõtteid polegi.
    Autor: Alar Pardla
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.