Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallink tekitab tormi Tallinna börsil
Äripäeva arvates tasub Tallinki aktsiaid märkida. Toimetus usub, et aktsia hind börsil kerkib. Aktsiat kergitavad emotsioonid ja positiivsed ootused.
Tallinki on kaua börsile oodatud ja potentsiaalsed investorid olid juba ammu langetanud otsuse aktsiat osta. Oodati võimaluse avanemist. Tormijooksu tekkele viitab Tallinna Vee ja Starmani edukas esmaemissioon. Inimesed kardavad rongist maha jääda ja seetõttu tormavad Tallinki aktsiaid märkima. Investorite meelsusest andis märku eilne börsipäev. Aktiivselt müüdi teisi aktsiaid.
Loomulikult ei pruugi olukord olla nii roosiline. Summad, mis eile börsifirmadest välja võeti, on väikesed. Kuigi Tallinna Vesi ja Starman on innustavad näited, ei ole see reegel, et esmaemissiooni järel aktsia hind kiiresti kerkib. Tallink on end hinnanud kõrgelt, börsilt leiab odavamaid laevafirmasid. Emissiooni tingimused on segased, prospektis pole infot erainvestorite vahel jaotatavate aktsiate koguse kohta, ei ole teada, kuidas jaotatakse aktsiad Tallinki juhtkonna liikmete vahel.
Loomulikult ei saa keegi anda täit kindlust, et emissioon õnnestub. Aktsiaid märkides tuleb arvestada, et investeeritud summa võib kasvamise asemel hakata hoopis kahanema.
Pikas perspektiivis võib Tallinki tehtav investeering luhtuda, kui firmal ei õnnestu senist kiiret arengut jätkata. Emissiooni üks eesmärk on aga just saada vahendeid täiendavateks investeeringuteks.
Tallinki on firma suuruse, kiire kasvu ja hea turupositsiooni tõttu peetud kevadel börsilt lahkunud Hansapanga mantlipärijaks. Rootslased vabastasid Hansapanga alt paljude eestlaste raha. Täna otsib see raha uusi investeerimisvõimalusi. Tallink on atraktiivne ostuobjekt välisinvestoritele. Balti piirkond on kiirelt kasvav, samas on börsifirmade vähesuse tõttu võimalused kiirest majanduskasvust osa saada kesised.
Tallinki suurim puudus on firma ja tema suuromanike Ain Hanschmidti, Enn Pandi ja Kalev Järvelille kehv maine. Hanschmidti ootamatu ilmumine augustis Tallinki emafirma omanikeringi käivitas debati ärieetika teemal. Ka Tallink ise on paistnud silma suletud firmana. Parimaks näiteks on omanike varjamine. Viimastel päevadel on laevafirmat tabanud Soome pressi kriitika. Tallinki süüdistatakse petmises.
Need skandaalid on küll kahjustanud firma mainet, kuid ei mõjuta oluliselt inimeste investeerimisotsust. Ka Tallinki puhul peab paika väide, et raha ei haise. Investorid võivad küll Hanschmidti tegevust taunida, aga kui neil on võimalik selle mehe kätte raha usaldada lootuses, et investeeritud summa kiiresti kasvab, siis nad seda ka teevad.
Tallink on Läänemerel Skandinaavia reederitega konkureerides osutunud edukaimaks. Parimaks tõestuseks on Silja Line?i probleemid ja firma müüki panek. Tallinki edu on tiivustanud teisi Eesti äriliidreid laevaärisse investeerima. Seda on teinud näiteks Tiina Mõis ja Arco Vara omanikud.
Kui ei ole piisavalt raha ja riskijulgust, et oma laevad Tallinna ja Helsingi või Tallinna ja Stockholmi vahet sõitma panna, siis on Tallinki praegu toimuv aktsiate esmaemissioon hea võimalus saada omanikuna osa Läänemere tihedast laevaliiklusest.
Autor: ÄP