Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Salalukud ei lase varastel autot ärandada
Tavalised autoalarmid on esimene asi, mis on võimalik paigaldada kaitsmaks oma neljarattalist sõpra. Viimased aastad on siiski näidanud, et alarmist üksi ei piisa, sest vargad on muutunud tõelisteks proffideks ja alarmi kahjutuks tegemine on sekundite küsimus. Uurisime, milliseid salalukke on võimalik autole paigaldada.
Enamikus küsitletud firmades nentisid spetsialistid seda, et salaluku efektiivsus sõltub seda paigaldava meistri leidlikkusest. Salalukk toimib tavaliselt nii, et lihtsalt pärast signalisatsiooni mahavõtmist autot käivitada ei saa, vaid peab mingi liigutuse veel tegema ? kas peab lisapuldil mingit nuppu vajutama või immobilisaatori välja lülitama.
Kunagi paigaldati palju selliseid süsteeme, kus enne käivitamist tuli vajutada mõnda auto originaalnuppu, kuid enam neid eriti ei paigaldata, sest inimesed kasutavad juba väga palju autos olevaid lisafunktsioone.
Nüüd paigaldatakse autosse lisanuppe, mida peab enne käivitamist sisse lülitama. Selleks on tavaliselt peidetud nupp või nupp puldil, mida käivituse ajal peab peal hoidma. Nupp toimib tavaliselt nii, et katkestab mõne elektriahela ? bensiinipump, starter, süüde vms. Sellise lisanupu paigaldus on ka üsna odav ehk alates 300 kroonist. Samasse hinnaklassi jääb ka ehk huvitavaim lahendus ? pakuti välja variant, et enne auto käivitamist tuleb makile ette panna paneel ja alles siis saab auto käivitada. Isegi kui vargad teid jälgivad, siis on tegemist väga tavalise liigutusega, mida immobilisaatori mahavõtmisena tähele ei panda.
Immobilisaatorid on üks kindlamaid vahendeid päästmaks oma autot varaste käest. Levinuim viis immobilisaatorit paigaldada on antenni paigaldamine polstri alla ja üle selle koha tuleb enne käivitamist tõmmata transponderpulgaga. Üks turvalisemaid lahendusi on koodiga immobilisaatori lülitus. Aare Allmaa Hort Autost põhjendab seda valikut: ?Immobilisaatori kood on sul endal peas ja isegi kui võtmed varastatakse, siis varas ju koodi ikka ei tea. Enamik kliente, kes seda seadet ostavad, on uute autodega ja kardetakse just nimelt võtmete vargust.?
Üheks tõhusaimaks seadmeks varaste takistamisel on käigukangilukk. See on seade, mis lukustab käigukangi teatud asendisse. Automaatkast fikseeritakse tavaliselt P ehk parkimise asendisse ja manuaalkast tagurpidi käigu asendisse. Tagurpidi on autot siiski võimalik ärandada ja sestap soovitab paigaldaja parkida auto nii, et tagurdada ei saaks. Vanematele autodele mõeldud komplektides fikseeritakse käigukangi hoovastik kõvasulamist pulgaga. Uuematel süsteemidel fikseeritakse käigukangi asend riiviga.
Keerulisematest süsteemidest on võimalik autole paigaldada GSM AutoDialer. Süsteem kas helistab või saadab lühisõnumi omanikule, kui auto alarm hakkab tööle. Omanikuga ühendust võttes teatab süsteem, et auto on häiresse läinud ja ka seda, millisest andurist alarm tööle hakkas. Kuna autos asub mobiiltelefon, saab omanik uurida ka seda, kus auto parasjagu asub.
Nüüdseks juba mõistlikkuse piiridesse mahtuva hinnaklassiga Mobikit, on arvatavasti kõige parem viis tõkestada vargaid või juba varastatud autosid tagasi saada. Toote suureks plussiks on see, et seade on võimalik ühendada auto turvapadjaga, mille vallandumisel saadab Mobikit Falcki keskusesse signaali. Pärast signaali saamist üritatakse ühendust saada omanikuga, kui see ebaõnnestub, saadetakse kiirabi paika, kust signaal saadi.
Toote headusest räägivad numbrid, mis ütlevad, et kuuest ärandatud autost, millel oli leping Falckiga, on tagasi saadud kuus. Mobikiti tootjafirma Oskando OÜ juhatuse esimees Indrek Hirvlaan nendib: ?100 protsenti kindlust Mobikit tõepoolest ei anna, kuid sadat protsenti andvat seadet polegi olemas.? Mobikiti pakub teenusena EMT, hinnad algavad 5990 kroonist, millele lisandub paigaldustasu ja kuumaksud.
Uuritud sai ka seda, kas ja kuidas on võimalik kaitsta autot makivaraste eest. Pakuti mitmesuguseid variante, kuid alarmipaigaldajad tõdesid ühtmoodi, et lihtsaim viis end makivaraste eest kaitsta on mitte unustada paneeli autosse.
Makile on võimalik panna külge tross ja see ühendada auto kerega, kuid see võib viia selleni, et varas lõhub kogu auto keskkonsooli ja uuematel autodel on selle taastamine väga kallis.
Huvitava võimalusena pakkus Ted Olek Boswelist panna auto salongi alarmi valjuhääldi: ?Kui sul 20 sekundit midagi väga valjusti kõrva karjub, siis lähed ikka minema.? See peaks vargale piisavalt häiriv olema, kuid otseselt teda ei takista.
Kõigil uutel Mercedestel on põhivarustuses nii elektrooniline kui ka mehhaaniline käivitustakistussüsteem. Elektroonilises süsteemis vahetavad infot süütevõti ja -lukk. Kasutatakse muutuvkoode, mida varastel salvestada pole mõtet. Mehhaanilise tõkendina kasutab Mercedes kas rooli- või käiguvalitsa lukku. Takisti eemaldatakse jällegi ainult elektroonilise infovahetuse teel. Alarm, millel on hoiatav funktsioon, kuulub reeglina lisavarustusse.
Kui keegi soovib ise Mercedesele mõnda lisaseadet paigaldada, siis peab ta arvestama sellega, et paigaldatud seadmest tekkinud probleeme garantiikorras ei lahendata. Sven Hinn Silberautost nendib, et uued autod on siiski väga elektroonikat täis ja kõikvõimalike katsetamata seadmete paigaldamine võib kaasa tuua häireid.
Ka BMWdel on immobilisaator võtme pea sees ja see omakorda suhtleb süütelukuga. Nii nagu Mercedeselgi on kood iga kord erinev ja seega selle salvestamine mõtetu. BMW lukud on ka murdmiskindlad. Suure pardaarvutiga autod on varustatud ka käivituskoodi süsteemiga. Lisaks on klientidele soovitatud paigaldada Mobikit või TrackGuard.United Motorsi turundusjuhi Toomas Pärna sõnul säilib auto garantii ainult juhul, kui kõik sellised seadmed on paigaldatud BMW esinduses.