Liis Kängsepp • 22. detsember 2005 kell 22:00

Eesmärke täitev visionäär Meelis Milder

Kui helistan Milderile, et teda toimetuse kolleegiumi otsusest teavitada, õnnitleda ja intervjuu kokku leppida, tundub Milder toru teises otsas pisut skeptiline ja uurib, kas Äripäev püüab kuidagi oma süütunnet kompenseerida.

Üldiselt on Milder suheldes pigem reserveeritud ja tagasihoidlik, vahest isegi pisut mõtlik ja äraolev. Teised ärimehed iseloomustavad Milderit kui sümpaatset, intelligentset ja äärmiselt eesmärgikindlat inimest, nemadki räägivad Milderiga peamiselt tööst ja vähem eraelust. Temaga kokku puutunud inimeste jaoks on tegemist visionääriga, kes püstitab endale eesmärgi, valib inimesed ja viib siis oma visiooni täide.

?Kuidas nüüd öeldagi,? vajub hetkeks mõttesse kolleeg ja sõber Gunnar Kraft, ASi Sangar juht, kui temalt küsida, miks Milderit nii kõrgelt hinnatakse. ?Ta peab teistest lugu ja see on mõnes mõttes vastastikune.?

Viimased kolm aastat on Milder tegelenud ühe suure visiooniga. Umbes aastatel 2000?2001 vaatasid inimesed Baltikas üksteisele otsa ja otsustasid, et kui nad nüüd kohe ei vii ellu pöörast visiooni ega muuda Baltikat tootmisettevõttest jaekaupmeheks, ei juhtu seda kunagi. Tänaseks peaks eestlastele Baltikaga seostuma sadade õmblejate asemel näiteks Viru Keskuses asuv Montoni kauplus.

?Selge prioriteet on olnud muudatuste juhtimine ja töö,? tunnistab Milder, et viimase kolme aasta jooksul on kannatanud tema suhted sõprade ja hobidega. Mulle tundub, et ta ütleb seda nukrameelselt. Võin muidugi ka eksida, sest Milderi emotsioone on keeruline lugeda ja suurem osa aega on ta lihtsalt väga tõsine, kuigi vähemalt minu vastu üsna sõbralik.

Nii mõnigi, kellest Milder varem spordis parem oli, teeb talle praegu pika puuga ära ja kapinurgal ootab lugemisjärge ca 20 romaani. Spordi all peab Milder silmas eelkõige tennist, lugeda eelistab ta vabal ajal ulmet, fantastikat ja põnevusromaane. Viimati lõpetas näiteks Philip Pullmanni raamatu ?Vaigust kiiker?, hea meelega räägib Ray Bradbury raamatust ?Marsi kroonikad?.

Abikaasa Maire Milder tunnistab, et Meelis on ulmefanaatik ja üritab kinos ära vaadata kõik ulmefilmid, mees veedab üsna palju oma vabast ajast raamatu-, muusika- ja videopoodides.

Kord Milderile helistades tabangi ta Londoni lennujaama raamatupoes, kus ta aega parajaks teeb. Järgmisel korral talle helistades taban ta taas Londonist mõtteid kogumas ning kõnele vastates seisab ta täpselt sama koha peal kui viimati.

Mõlemal korral, kui oleme kohtunud tema kabinetis, on seal mänginud d?ässmuusika. Maire tunnistab, et Meelis kuulab eelkõige d?ässi ja klubimuusikat. ?See aitab tal ilmselt mõelda,? ütleb Maire.

Ja mõtlemisest ei pääse Milder kuhugi. Enne jõule saab valmis Baltika uus kolme aasta strateegia, mida pandi 30 inimese abiga kokku viimased kolmveerand aastat.

?Sellega on nagu Napoleoni armeega ? kui on õnnestunud arendada maailma parim armee, peab aeg-ajalt sõduritele lahinguid korraldama,? ütleb Milder. ?Vaja on järgmist pöörast visiooni.?

Pärast Montoni tutvustamist kolm aastat tagasi mõjus Baltika idee pigem suurusehullustuse kui geniaalse ideena.

Montonit korraga viiel turul välja lastes kuulutas Baltika, et eesmärgiks on luua rahvusvaheline moebränd, mis aitaks ettevõttel kolme aasta jooksul kahekordistada käivet ja kolmekordistada kasumit. Nii optimistlikke plaane täita ei suudetud ja Milder tunnistab, et ettevõtte pööre võttis oodatust kauem aega.

Aivar Hundimägi kirjutas 2004. aastal raamatus ?Eesti turunduse kuningad ja narrid?, et Montonist oodatud edu jäi tulemata, turundusspetside hinnatud kaubamärk sõi aastaga ära Baltika seitsme aasta kasumi ning sarnaselt varasemate aastatega pidi Milder aktsionäride koosolekul aprillis tunnistama, et juhtide lootused ei täitunud.

Aasta hiljem oli olukord muutunud. Kui 2003. aastal teenis firma 63 mln kahjumit, siis 2004. aasta lõpetati 16,7 miljoni suuruse puhaskasumiga. Jaekaubandus moodustab Baltika käibest ca 80%, üle poole sellest on Montoni osa.

2005 pidi Baltikas olema puhkuseaasta. ?Aga ei tulnud välja,? tunnistab Milder. Septembri viimastel päevadel loobus oma osalusest Baltika pikaaegne investor BRF (Baltic Republics Fund), koos Meelise ja Maire Milderi isiklike osadega omab firma juhtkond nüüd kolmandikku firmast. Milderi sõnul oli BRFi selline käik ootamatu, kuna varem olid nad mõista andnud, et väljuvad järgmisel aastal.

Tänavu kolmandas kvartalis teenis Baltika rekordkasumi ? poolemiljardilise käibe juures teeniti 43 miljonit krooni kasumit. Järgmise kolme aasta jooksul plaanib Milder firma miljardilise käibeni viia. ?Hetkel on küsimus, kui kiiresti kui suureks minna, mitte mismoodi seda teha,? teatab Milder.

Meelis Milder julgustab ka teisi Eesti ettevõtteid aktiivsemalt tegelema oma brändide loomisega ja olemasolevate kasvatamisega.

?Eestis tundub, et märgi tegemine on asi, millega tohivad tegeleda ainult suured,? ütleb Milder. ?Sellest on tegelikult kahju, sest oma märgi loomine on ainus tee rikkaks saamiseks.? Ta ei välista, et ka Baltika kunagi veel ühe uue brändiga turule tuleks. Väikeettevõtte eesmärk võiks olla luua üks märk ja see meile maha müüa, pakub Milder.

Nii mõnigi teine rõivatootja on oma tootearendusest rääkides tagasihoidlikult tõdenud, et ?meie Montonit küll tegema ei hakka?. Põhjuseks on ettevõtjad tavaliselt toonud, et brändi tegemine on kallis ja selleks puuduvad vahendid.

ASi Sangar juht Gunnar Kraft tunnistab, et Sangaril tõesti ei tulnud moemärgi tegemine hästi välja ja eelmisel aastal sellest loobuti ning keskenduti särkide tegemisele. ?Aga me kindlalt mõtleme millegi sarnase peale,? sõnas Kraft. ?Mitte üks-ühele, aga muudatusi tuleb loomulikult teha.?

Meelis Milder aasta ärimeheks on hea valik, kuigi tööalaselt me pole temaga koostööd teinud. Tema tugevus on kindlasti tiimitöö ? ta oskab leida õiged inimesed ja koos nendega jõuda seatud eesmärgini. Esmapilgul tundus tema eesmärk kindlasti pöörane. Aga kui natuke järele mõelda, tundus täiesti teostatav. Muidugi ei ole tootjast jaekauplejaks muutumine lihtne ja nõuab pingutust. Selline pööre on ikka päris keeruline. Meelis on selle asja ilusti välja vedanud, kuigi alati ei pruugi nii hästi minna.

Milderi puhul on mulle silma paistnud tema järjekindlus ja tulevikunägemus. Neid suudab ta oma ettevõtet arendades silmas pidada.

Kaks aastat tagasi, kui Montoni reklaamid olid Viru Hotelli seinal üleval, siis parastati, et läks valesti, pilluti kive Milderi kapsaaeda ja kogu see värk peaaegu ebaõnnestus. Täna näeme, et läheb üles. Kõik ettevõtted ja ärid ei ole nagu Hansapank, mis tekivad nullist ja lähevad kohe mürinal ülesmäge.

Ma ei oska vastata, miks temast lugu peetakse. Ilmselt ta on autoriteetne ja pole olnud seotud ühegi skandaaliga. Ta on suutnud arendada eksporti ja viia oma toote teistele turgudele. See ongi ju äri eesmärk ? mitte olla kõva mees ainult Eestis, vaid pääseda ka väljapoole. Ja see on keeruline eesmärk.

Kohtume Meelisega päris tihti ja räägime erinevatest tööga seotud asjadest. Kohtudes mõnikord Pärnus, kus meil on mõlemal suvekodud, me väga palju tööjuttu ei räägigi, vaid üritame maailma parandada. Peamiselt arutame ikka ärimaailmaga seotud probleeme, aga tuleb ka muud ette.

Hetkel kuum