Möödunud aasta detsembris langes seni veel maailma suurima autotootja General Motorsi aktsia hind alla 19 dollari ehk madalaimale tasemele alates 1982. aastast. Üha enam räägitakse ettevõtte võimalikust pankrotist. Optimistid loodavad, et General Motors, kes on olnud ülisuurtes raskustes korduvalt ka varem (mainekas majandusajakiri Fortune on aastatel 1958 kuni 2006 kirjutanud ettevõtte raskustest seitsmel korral), on pankrotti laskmiseks liiga suur. Taolist optimismi aitab süstida USA suuruselt kolmas autotootja Chrysler, kes sai 1980. aastal USA valitsuse garantiiga 1,5 miljardit dollarit laenu. Aga taolisele lootusele tõmbas vee peale president George W. Bush, kes jaanuaris lausus ajalehele The Wall Street Journal, et autokompaniid peavad oma kuludega ise toime tulema ning nad peavad valmistama lihtsalt paremaid ning tarbijatele meelepärasemaid autosid.
Asi on selles, et raskustes pole mitte ainult General Motors, vaid ka USA suuruselt teine autotootja Ford ning ka Euroopa suurematel autotootjatel ei lähe kõige paremini.
General Motors ning Ford Motor on saanud Põhja-Ameerika turgudelt kahjumit kokku 7,2 miljardit dollarit (95 miljardit krooni ehk umbes 1,3 Eesti selle aasta riigieelarve jagu) kahjumit. Mõlemad on teatanud tehaste sulgemisest ning kumbki 30 000 töötaja koondamisest. Euroopa suurimad autotootjad Volkswagen ning DaimlerChrysler koondavad samuti kümneid tuhandeid töökohti.
Jaapani ning Korea autotootjad aga võtavad Põhja-Ameerikas turuosa ning ehitavad tehaseid isegi USA autotööstuse südamesse, Michigani osariiki, kus asub nn kolme suure autotootja kodulinn Detroit. Jaapani suurim autotootja Toyota on möödunud tootmismahtude poolest Fordist.
Jaapani suuruselt teise autotootja Nissani kuristiku servalt heasse seisundisse viinud tegevjuht Carlos Ghosh üritab uut ime korda saata Renault's. Hoolimata mõõdukatest marginaalidest, on Euroopa autotootjate aktsiate hinnad nelja aasta kõrgeimad, sest lisaks Renault'le on uued juhid ka Fiatis, kus on juba toimunud kerge ime, Daimleris ning Volkswagenis. Investeerimispanga Morgan Stanley autoanalüütik Adam Jonas lausus majanduslehele Finacial Times, et investorid usuvad andekatesse juhtidesse.
Autotööstuses on praegu murrangulised ajad. Kõik tootjad suurendavad oma mudelite arvu, kümmekonna aasta pärast muutuvad tõenäoliselt olulisteks tegijateks ka Hiina ja miks ka mitte India autotootjad ning mis kõige tähtsam, kütuse hind, mis sunnib autotööstureid üle vaatama toodangu kütusekulu ja kütuseliikidest lähtuvalt. Kes selles maailmas suudab teha õigemaid otsuseid, on autotööstuses ellujääja, kes ümber orienteeruda ei suuda, peab oma tegevuse lõpetama.
Praeguse seisuga on edumaa Jaapani tootjatel eesotsas Toyota ja Nissaniga. General Motors ning Ford on kõige raskemas seisus, kõik ülejäänud tootjad jäävad sinna vahele.
Seotud lood
Viimased uudised
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Hetkel kuum
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Plaanivad Prantsusmaale tehase rajada
Tagasi Äripäeva esilehele