Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Parkimise probleem üha süveneb

    Tänase Eesti kiire majanduskasvu, jätkuva "autostumise" ning ehitusbuumi käigus on parkimisega seonduvad probleemid üha süvenemas. Lahendused, mida läänemaailm on kasutanud juba aastakümneid, on möödapääsmatud ka Eestis.
    1989. aastal oli Eestis arvel 224 915 sõiduautot, 1990. aastal juba 241 972 sõiduautot. Eelmise aasta lõpu seisuga on liiklusregistris arvel 493 780 sõiduautot. Seda kasvu kogeme selgelt ka oma igapäevases elus.
    Seoses sissetulekute kasvuga on meie elukvaliteet paljudes valdkondades kiiresti tõusnud. Samas hakkavad meid parkimise valdkonnas üha enam kummitama probleemid, millega läänemaailm on tegelenud juba eelmise sajandi algusaastatest.
    Palju on räägitud. et igasuguse arengu ja äritegemise eelduseks on hästi toimiv infrastruktuur - kommunikatsioonid, teedevõrk jne.
    Talvel Tallinna lennujaama saabuv külastaja peab oma autoni jõudmiseks läbima ligi 300 meetrit soolalumeses lörtsis ning selle asemel et kohvrid autosse laduda, peab külmas ja tuules alustama oma auto väljakaevamist lume- ja jääkihi alt.
    Sarnaseid ebameeldivalt poriseid kogemusi saab paljusid nii Tallinna kesk- kui ka äärelinna kaubakeskusi, ärisid ja teenindusasutusi külastades. Määrdunud jalanõud, halvemal juhul ka rikutud riided tunduvad justkui normiks olevat.
    Samas teame, et nii-öelda välismaal on sellised mured kuidagi märkamatult lahendatud.
    Meie kliimavöötmele ning tänapäeva mugavusnõuetele vastav parkimisteenus - puhas, valgustatud ja turvaline keskkond, mis võimaldab kokku hoida nii aega kui ka jalavaeva - on määravaks, kus ning kellega me äri ajada soovime.
    Parkimiskonstruktsioonid on päris sarnased teiste linnahoonetega, põhiline erinevus on see, et parkimismajas peab olema toimiv liikumissüsteem, mis võimaldaks pääsu ühelt korruselt teisele. Autod ei saa kasutada lifte ja treppe, mis võimaldavad liikumist jalakäijatele.
    Pika sildega ehitussüsteemide areng on parandanud parkimismajade efektiivsust ja tasuvust. Enamik täna monteeritavatest betoonelementidest süsteemidest koosneb monteeritavatest raudbetoonpostidest, mis on kinnitatud vundamendile. Postid toetavad talasid ja aknaaluseid seinaosasid, mis omakorda toetavad vahelaepaneele.
    Kui vähegi võimalik, peaksid projekteerijad leidma maksimaalset kasulikku pinda, hoides sõiduteed ja parkimiskohad postivabadena.
    Kui soovitakse ühesuunalist liiklust, on soovitav kasutada diagonaalset parkimisskeemi. Ühesuunalise liiklusega parkimismaja on isetoimiv: diagonaalne parkimine teeb juhtidele lihtsamaks parkimiskohtadele sisenemise/väljumise.
    Kahesuunalise liikluse peamised eelised on laiemad vahekäigud, sealhulgas parem vaateväli parkimiskoha otsimisel ja võimalus mööduda teisest juhist, kes on jäänud ootama koha vabanemist. Laiem vahekäik on turvalisem ka jalakäijatele. Kahesuunaline liiklus liigub oma rada, seega ei saa juht teha viga ja pöörata valesse vahekäiku.
    Kahesuunalisel liiklemisskeemil on tavaliselt rohkem ummikuid, sest seal mööduvad sõitjad kõikidest parkimiskohtadest nii sisse- kui ka väljasõidul. Ühesuunalise liikumisega parkimismajas, kus on eraldatud sisse- ja väljasõitjad, võidakse sõitjad suunata pooltest parkimispaikadest mööda sissesõidul ja pooltest väljasõidul, seega on kordade arv, mil juht peab peatuma ja ootama, kuni auto pargib või väljub parkimiskohalt, keskmiselt poole väiksem.
    Kaks võtmeküsimust sobivaima süsteemi valikul on parkimismaja suurus ning liiklusvoo maht.
    On olemas ka alternatiivseid süsteeme, mis tagavad suurte liiklusvoogude teenindamise, nagu väljapool asuvad n-ö ekspressrambid.
    Parkimismajade kavandamisel on olulised parameetrid orienteerumine, pööramisraadiused, rampide kalded, vahemaad, geomeetria ja liiklusvoo maht. Neid arvestades on võimalik välja arendada mugav, hästitoimiv sisemine liikumissüsteem igale parkimismajale.
    Parkimise planeerimisest on saanud väga spetsialiseerunud tehniline ala, sest selle keerukus nõuab hoolikat analüüsi. Tavaliselt osaleb nii avalik kui ka erasektor. Alustada tuleb parkimise nõudluse hindamisega. Parkimismaja ei ole iseenesest liikluse genereerija, vaid pigem toetab läheduses olevate äride nõudlust. Sama olulised on ka liikluse mõju ja juurdepääsu uuringud ning nendega seonduv krundi planeerimine: krundile juurdepääs, maantee või sõidutee ühendused parkimismaja ja tänavate vahel. Sõiduteede ebasobiv paigutus või projekteerimine võib tekitada ummikuid ja ohtlikku liikumist parkimismajas ja sõiduteede ristumiskohtades.
    Parima funktsionaalse projekti valikut mõjutavad paljud tegurid, nagu kasutajate tüübid, jalakäijate vajadused, tee leidmine, korruste kõrgus, krundi mõõtmed, parkimise geomeetria, tipptunni mahud ja liiklusvoo maht.
    Arendajale/omanikule on tavapärane, et tuleb osaleda krundiväliste juurdepääsuteede parendamise finantseerimisel, mis on kasulik nii projektile kui ka linnale tervikuna.
    Parkimise sünniajaks loetakse eelmise sajandi kahekümnendaid aastaid Ameerikas, mil suurtes linnades koondus äritegevus kesklinna. Kuna vingugaasi oht oli tol ajal tundmata, ei peetud mehaanilist ventilatsiooni garaažis oluliseks ja need olid suletud ehitised. Lisaks ei olnud veel tekkinud mõtet iseteeninduslikust parkimisest, vaid sõidukeid parkisid nn parkimiskonsultandid. Esimesed garaažid olid lühikese sildega ehitised, postide vahel oli 2-3 parkimisboksi.
    Majanduselu arenes ja linnakeskused suurenesid oluliselt, tänavate ummistumine tekitas vajaduse parkimisehitiste rajamise järele. 1950. aastatel oli parklate projekteerimisel juba oluline arvestada liiklusvoogudega. Projekteeriti kaldteede süsteeme, et oleks tagatud sõidukite kiire sisenemine ja väljumine. Välisseinte ärajätmine tähendas suurt kulude kokkuhoidu. Teine kasutegur seinte eemaldamisest oli loomulik ventilatsioon. Oli sündinud avatud parkimise kontseptsioon. Ehitustehnoloogia edenedes oli võimalik kasutada pikemaid sildeid, mis lubasid ehitada postidevabu ehitisi. Suur muudatus mõttelaadis oli nn iseteeninduslik parkimine. Kasutusele võeti kerged kalded. Iseteenindusliku parkimise mõttest on välja kasvanud professionaalse parkimisoperaatori kontseptsioon. Liiklemise lihtsustamiseks parkimismajas on projekteeritud sellised seadmed nagu piletiautomaat, auto kohaloleku detektor, diferentsiaalloendajad ja kaardiga kontrollitavad sissepääsuväravad.
    Autor: Liivo Leismann
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.