Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Läti autoturg ületas Eesti oma
Euroopas neljas koht Eestile - nii võib iseloomustada esimese viie kuu järel Eesti autoturgu uute autode müügi kasvu alusel.
Uute sõiduautode müük suurenes meil 12,7% aasta taguse perioodiga võrreldes. Igati silmapaistev tulemus Euroopa Liidus, mida meie jaoks ehk varjutab asjaolu, et eespool meist on naabrid Baltimaadest ja Belgia autoturg.
Viie esimese kuu tulemuste alusel hõivas esimese koha Läti (kasv 55%) ja teise koha Leedu (kasv 21,9%), Belgias kasvas uute sõidukite müük 17,8%. Kui seni oli Eesti autoturul uute sõiduautode müügi absoluutarv suurem Baltimaade naabritest, siis maikuus müüdi Lätis ligi 200 sõiduautot rohkem kui Eestis.
Naabrite kiiremad müügikasvud hakkavad tulemusi andma. Lätis on umbes 2,3 miljonit elanikku ja meil on ka absoluutarvudes võimatu lõunanaabriga võistelda.
Leedu kasvupotentsiaal on alles avaldumise alguses. Elanikke on 3,5 miljonit, aga mais 2006 müüdi 1280 uut sõiduautot, see on vähem kui Eestis. Elanike arv Leedus eeldaks hoopis suuremaid müüginumbreid kuus.
Eesti majandus on Balti riikides esirinnas püsinud pikka aega ja kiire autoturu kasv aeglustub paratamatult, sest riigi autostumine läheneb jõudsalt Euroopa tasemele. Saabumas on olukord, kus meil kõigil on vähemalt üks auto ja uusi kliente on müüjatel oluliselt raskem leida.
Vaatamata uute sõidukite müügi jõulisele kasvule Baltimaades jäi Euroopa Liiduga viimasena liitunud riikide autoturgudel müük tervikuna väiksesse miinusesse.
Autor: Rein Reinpõld