Eestis on kasutusel nn korraldatud jäätmeveo süsteem. Omavalitsus valib konkursi korras välja parima pakkumise teinud vedaja. Et monopoolse staatuse saanud ettevõte kliendile liiga ei teeks, jääb omavalitsus tegema järelevalvet ja nõuab jäätmevedu puudutavate asjaolude, sh hinna, eelnevat kooskõlastamist-kinnitamist.
Kuid mis sünnib Võru linnas? Võru linnas korraldati konkurss jäätmete veoks 2009. aasta augustis. Pakkumise tegid mitu ettevõtet, madalaima hinna pakkus AS Ragn-Sells, kes kuulutati ka võitjaks. Kõik tundus õige ja korrektne, mingeid küsimusi meil ei tekkinud. Kuid enne seda, kui üldse jõuti teenust osutama hakata, tegi Ragn-Sells linnale taotluse prügiveo hindu tõsta, ja linn selle ka üllatuslikult aktsepteeris.
Miks oli vaja hindu tõsta, kui hinnapakkumine tehti alles neli kuud tagasi? Asjaosalised ise leidsid hulga põhjendusi, kuid ükski neist ei tundunud asjakohane. Küsimus, mille tõstatasime, on praeguseks jõudnud riigikohtusse, kus Võru volikogu veenab eesistujaid, et mõnetine kõrgem hind oli igati õigustatud ja pealegi jäi see senisest märkimisväärselt soodsamaks.
Jaanuari alguses toimus uus hinnatõus. Ja seekord tõsteti hindu kohati enam kui kaks korda. Hinnatõusu põhjuseks on toodud, et prügi tuleb viia vastvalminud Umbsaare jäätmekeskusesse.
Tähelepanu tuleks aga pöörata faktile, et kui jäätmekeskuse väravatasu on 76% kõrgem kui Torma prügilas, siis kogumishind nt 4,5 m3 konteineri tühjendamise eest on lausa 108% kõrgem. Lisaks tõusid veel mitmed jäätmekogumise hinnad rohkem kui 76% võrra.
Konteineri tühjendamise hind ei koosne ainult käitluskulust. Olenevalt konteineri suurusest moodustab ka käitlustasu erineva suurusega osa lõpphinnast, kuid mitte ühelgi juhul ei saa see olla 100%, seega ei oleks ka puhtteoreetiliselt tohtinud ühegi mahuti hinnatõus küündida 76% ligigi. Pealegi viiakse jäätmed nüüd lähedalasuvasse jäätmekeskusesse.
Konkursil pakutud hind on aastaga tõusnud enam kui kaks korda, kulud on samal ajal vähenenud. Kui näiteks ehitushankel oleks midagi säärast juhtunud, oleks hange tühistatud ja korraldatud uus konkurss.
Autor: Argo Luude
Seotud lood
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.
Enimloetud
1
Ka Villig avas oma padeliäri
3
Droonimüüja: Eesti on teistest maha jäänud
5
Investor ootaks madalamat hinda
Viimased uudised
Omanik: “Ega see otsus kergelt ei tulnud.”
Lisatud Põlvamaa ettevõtete TOP
Hetkel kuum
Ka Villig avas oma padeliäri
Investor ootaks madalamat hinda
Tagasi Äripäeva esilehele