Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Intelligentsed veosed jagavad enda kohta infot

    Informatsioon ja saadetis ei pruugi liikuda korraga, tavapärased on olukorrad, kus kaup on jõudnud terminali või lattu, kuid info (või osa sellest) pole veel saabunud. Samas juhtub iga päev ka vastupidist - info kauba saabumisest on olemas, kaupa ennast aga mitte.
    Mõlemal juhul tekib segadus, millega kaasneb kaupade liikumise seiskumine või aeglustumine tarneahelas, logistikateenuse halvenenud kvaliteet ja lisakulud. Kannatab tarnevõime, teenusepakkujate suutlikkuses pettuvad kliendid, tarbijad aga on sunnitud peatuma tühja riiuli ees.
    Saadetise ja sellega seotud info ühendamine võimaldab muuta veo- ja tarneahelad kindlalt toimivateks, mis vähendab vigade arvu ja parandab tarnekindlust.
    Soome logistikateadlased tehnikauuringute keskusest (VTT Technical Research Centre of Finland) eesotsas professor Martin Ollusega loovad intelligentse veose kontseptsiooni. Järgnev tekst on kokkuvõte tema Peterburis tehtud ettekandest "Intelligentne veos ja jätkusuutlik logistika".
    Tehnoloogia areng võimaldab intelligentseid veoseid. Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia kiire areng on teinud võimalikuks ülemineku kaubaveo tsentraliseeritud jälgimiselt detsentraliseeritud jälgimisele ja veoste liikumise juhtimisele, kasutades intelligentse veose kontseptsiooni.
    Intelligentne veos on suuteline ennast identifitseerima ehk olema teadlik oma olemasolust ja sellega seotud infost, tuvastama end tarneahelas ja veoprotsessis ning kirjeldama end avalikes kommunikatsioonivõrgustikes. Intelligentne veos võib olla nii täislastis veoühik kui ka osakoorem, nii väikesaadetis kui ka üksik veopakend.
    Iseenda tuvastamise all mõeldakse, et veos pakub oma asukohast, staatusest ja eesseisvatest logistikatoimingutest ise huvitatud kasutajatele ja süsteemidele aktiivselt infot.
    Veosed jälgitavad kõikjal. Intelligentne veos suhtleb interaktiivsete objektide (transponderiga varustatud veok või veoühik, logistikataristu objekt) ja sellega seotud infosüsteemidega (veograafikud, positsioneerimine jne). Integreerides intelligentse veose avalike arvutivõrkudega ja kaasates mobiilside ning veokite ja veoühikute positsioneerimisseadmed, tekib võimalus jälgida veoste liikumist kõikjal, kus on olemas mobiilside.
    Intelligentse veose kontseptsiooni laiaulatusliku kasutuselevõtuga tekib kasu logistikas ja tarneahela juhtimises: suureneb võime jälgida saadetiste liikumist ja käsitleda neid veoprotsessis nõutud tingimuste järgi, paraneb transpordivõrgustike efektiivsus, sest logistikateenuste pakkujate, operaatorite ja ametkondade vahelise koostöö sünkroonsus suureneb, ning logistikasüsteemide toimimine muutub jätkusuutlikumaks.
    Et toimuks massiline üleminek intelligentsetele saadetistele, tuleb eelnevalt muuta infokanalid saadetisekeskseteks. Olemasolevatel tehnoloogiatel ja standarditel baseeruv saadetisekeskne infoahel pakub tarneahela liikmetele automaatselt infot saadetise asukohast: saadab veose staatuse kohta infot kogu kauba liikumise kestel ning võimaldab veosel veoahela osaliste ja ümbritseva keskkonnaga interaktiivselt suhelda. Kõik see nõuab saadetisekesksete infosüsteemide olemasolu ja osalemist andmevahetuses.
    Veoste tsentraliseeritud jälgimise kontseptsiooni võimalik asendumine detsentraliseeritud jälgimise ja liikumise juhtimise kontseptsiooniga võib tähendada logistikas ja tarneahela juhtimises paradigma vahetumist.
    Selleks et veoste tsentraliseeritud jälgimise kontseptsioon vahetuks tulevikus detsentraliseeritud jälgimise ja liikumise juhtimise kontseptsiooni vastu, peab saadetis omandama uuel tasemel võimekused: otsuste autonoomne vastuvõtmine (intelligentne veoagent), veotoimingute iseseisev algatamine (sõltumatu käitumine), oma staatuse iseseisev monitoorimine ja registreerimine, autonoomne ligipääs logistikateenustele, samuti ETA (estimated time of arrival) prognoosimine, saadetise andmete kirjutamine ja lugemine ning oma asukoha tuvastamine veoahelas.
    Autor: Ain Tulvi
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.