• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ehitus. Ehituskaup e-poest

    Kodusest tugitoolist lahkumata saab soetada maja ehitamiseks vajalikke materjale, mis ei vaja käega järelekatsumist ega teiste toodetega võrdlemist. Internetis ehitusmaterjale müüvate kaupmeeste kinnitusel muutuvad Eesti inimesed aasta-aastalt üha julgemaks ja kasutavad internetipoe eeliseid, milleks on mugavus ja soodsam hind. E-poest ostetakse peamiselt üldehitusmaterjale, sest nende puhul klient juba teab, millega tegu ja kuidas toode välja näeb.

    Veebipoodi Ehituskaup.com haldava Profeld Ehituskaup OÜ omaniku Mait Lillemäe sõnul ostetakse palju ka hooajakaupa, näiteks kevadel-suvel kasvuhooneid ja aiatarbeid. “Teatud asju tahavad inimesed näha ja mina olen need oma poe valikust välja võtnud. Monitor ikkagi moonutab ja kui kaup koju saabub, siis võib see välja näha teistsugune kui ekraanil,” selgitas Lillemäe.
    Soosing OÜ-le kuuluva veebipoe Ehituskaup24.ee müügijuhi Koit Koolmeistri sõnul on oluline ka asjaolu, et kuna üldehitusmaterjalide puhul on ostetava kauba hulk tükiliselt suur, siis on internetist ostmise puhul hinnavõit märkimisväärsem kui mõne muu üksiktoote puhul.
    Ostavad nii eraisikud kui ka firmad. Poepidajate kinnitusel on internetist keeruline osta kaupa, mida klient sooviks enne käega katsuda või teiste võrreldavate toodetega kõrvutada – tapeedid, värvid ja keraamilised plaadid.
    Lillemäe sõnul on nende kaupade soetamine justkui eriline rituaal, mida klient naudib. “Näiteks naine ja mees lähevad koos poodi valima, saavad seal paluda näidiseid ning rahulikult otsustada. Mulle endale ka ei meeldiks neid asju internetist osta,” märgib ta.
    Internetist ehituskaupade ostmise võimalust kasutab aasta-aastalt aina rohkem inimesi. TV Online OÜ-le kuuluva veebipoe Otse24.ee juhi Tõnis Vändre hinnangul on tüüpiline veebipoe klient keskealine või pigem nooremapoolne inimene, kes on harjunud kasutama internetti.
    Koolmeistri kinnitusel on e-poe kliendid nii eraisikud kui ka ettevõtted. Tema sõnul võib aga välja tuua, et julgemalt kasutab internetist ostmise võimalust väljaspool linna elav inimene.
    “Interneti kaudu ostmisel on kliendi jaoks lahendatud ka kauba transpordi küsimus. Lisaks pole vaja spetsiaalselt linna poodi minna, et sealt ehitusmaterjale hankida,” põhjendas müügijuht.
    Eelised on mugavus ja transport. E-poest ehituskaupade ostmisel on müüjate kinnitusel suurim eelis mugavus, sest kaubale ei pea ise järele sõitma. “Tsement ja Fibo plokk on ju igal pool sama. Neid pole vaja poodi vaatama minna,” märkis Lillemäe.
    Koolmeistri sõnul kerkib ehitusmaterjali ostu puhul kohe ka kauba transportimise küsimus, sest kaup on tavaliselt kas liiga suur või raske, et seda igapäevasõidukiga ise ära vedada. “Internetist ostes saab klient automaatselt kauba transpordipakkumise, samas kui poodi ostu sooritama minnes peab ta need küsimused ise lahendama,” rääkis Koolmeister.
    Internetipoest ostmisel saadakse üldjuhul kaup kätte juba mõne päeva jooksul. Koolmeistri sõnul pole kliendi põhimure tavaliselt mitte see, et saaks kauba võimalikult kiiresti kätte, vaid et kaup jõuaks temani mingil kindlal ajal ja et keegi oleks ka kaupa vastu võtmas.
    Plussiks väikesed tegevuskulud. Internetipoes on kaupmeeste kinnitusel võimalik pakkuda tooteid mõnevõrra parema hinnaga, sest võrreldes tavakauplusega on seal kulud väiksemad. Hinnaeelis saavutatakse tänu suurte ostumahtude hinnaerinevusele ning väiksematele kuludele poe pidamisel.
    Siiski tõdeb Vändre, et kuna internetikaubanduse käibenumbrid on ehituskaupade turul marginaalsed, on sisseostuhindade dikteerija ikkagi suures osas traditsiooniline jaekaubandus. “Olukord saab muutuda koos tarbijate harjumuste muutumisega ja üha süveneva harjumusega internetist osta,” arvab ta.
    Kuigi enne ostu sooritamist pole inimesel võimalik kaupa oma käega katsuda, tuleb kaupmeeste kinnitusel ehitustoodete tagastamist ette harva. Neilgi juhtudel on tekkinud segadus seetõttu, et klient pole päris täpselt mõistnud, millised on toote omadused.
    Internetist ostetud kauba puhul kehtib seadusega ette nähtud õigus taganeda lepingust 14 päeva jooksul.
     
    Pane tähele
    Mida silmas pidada ehituskaupade soetamisel e-poodidest
    1. Enne tellimist kontrolli kaupleja tausta. Otsi internetist lisainfot müüja varasema tegevuse ja ostjatega käitumise kohta, vaata üle tarbijakaitseameti must nimekiri e-kauplejatest, kes ei täida seadusega ette nähtud nõudeid. Uuri ka, kas veebipood kuulub juriidilisele või eraisikule (selleks vaata, kellele tuleb teha ülekanne, kontrolli ka äriregistrist, kas ettevõte on seal registreeritud juriidilise isikuna).
    2. Eraisikult ostes ole valmis selleks, et kaubale või teenusele ei kehti seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused. Näiteks ei kehti eraisikult ostetud toodetele kaheaastane pretensiooni esitamise õigus ega 14päevane tagastusõigus. Samuti ei saa tarbijakaitseamet sekkuda eraisikutevahelisse vaidlusse, mis võib tekkida siis, kui ostetud kaup ei jõua kohale või osutub ebakvaliteetseks.
    3. Vaata, et e-poe veebilehel oleks olemas vajalik info. Kindlasti peab seal olema ettevõtte nimi, asukoht, e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul saab pöörduda, kauba tagastamise ja garantii tingimused, kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja mis tingimustel toimub sobimatu kauba korral selle tagastamine, kes on vastutav tagastamiskulude kandmise eest.Välismaiste e-poodide puhul peaks olema ka märgitud, milliste riikide seadused sealt ostes kehtivad. Kui veebilehel pole toote kohta piisavalt infot, siis küsi lisainfot otse klienditeenindajalt.
    4. Tutvu enne kauba tellimist tähelepanelikult tellimistingimustega. Kindlasti pööra tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised lisakulud (posti- või teenustasud) võivad hinnale lisanduda.Pead ka olema veendunud selles, mida ja milleks soovid osta – kui ehituspoes saab teenindajalt abi ja soovitusi, siis e-poes seda ilma küsimata ei pakuta.
    5. Ettemaksu korral kaalu, kas see on kooskõlas kauba ootamisajaga. Juhul kui e-pood soovib osa kauba hinnast saada ettemaksuna, peab see olema lepingutingimustes kirjas. Kui kaupa tuleb väga kaua oodata, kuid samas nõuab firma 100protsendilist ettemaksu, tasub otsida alternatiive. Samuti on risk väiksem, kui teete makse deposiitarvele. Sel juhul toimub maksmine n-ö kolmanda isiku kaudu ning müüjale kantakse raha üle alles siis, kui ostja on kauba kätte saanud ja seda kinnitanud.
    6. ettemaks on mõistlik maksta krediitkaardiga. Ebaausa kaupleja puhul on nii suurem võimalus ettemakstud summa panga abiga tagasi saada. Võimalusel tasub eelistada kauplejaid, kes kasutavad lunaraha teenust, mille puhul tuleb tarbijal kauba eest maksta kullerile või postkontoris, kui kaup on juba kohal.
    7. hoia alles koguostuga seotud teave ja kirjavahetus (toote või teenuse kirjeldus, vormistatud tellimus, kaupleja kinnitus tellimuse kättesaamise kohta jms). See aitab hiljem tekkida võivate probleemide lahendamisel.
    8. Tea, et kaupleja võib tellimuse tühistada, kui eksimuse tõttu on tootele sattunud oluliselt madalam hind ja kauplejal ei ole võimalik sellise hinnaga tegelikult toodet pakkuda.
    Allikas: tarbijakaitseamet
     
    Üks küsimus
    Kas ja milliseid kaebusi on tarbijakaitseametile esitatud seoses ehituskaupade ostmisega internetist?
    Kadri Paul, tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna kommunikatsiooniekspert Tarbijakaitseametile tuleb üldiselt ehitustoodete kohta harva kaebusi, umbes 5–10 aastas. Peamiselt on need seotud hinna avaldamisel tekkinud segadusega: tarbija peab olema tähelepanelik, kas hind käib ruutmeetri või tüki kohta. Näiteks oli meil kaebus, kus inimene tellis Gyproci plaate ja sai aru, et hind kehtib ühe plaadi kohta, tegelikult oli kaupleja hinna avaldamisega eksinud ja hind kehtis ruutmeetri kohta.Teine hiljutine kaebus puudutas tänavakivide tellimust, kus vaidlus tekkis kivide kvaliteedi pärast. Tarbija ei pannud tellides tähele, et kivid on madalamast kategooriast, kus nende kvaliteet võib olla kehvem.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Eva Truuverk: Eestist võiks saada rohepöörde Silicon Valley
Kui me tahame ühiskonda järgmisele tasemele tõsta, peame leidma uue mudeli, mis soodustaks arengut ning mille tulemusena looduskeskkond on hoitud ja taastatud, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, Rohetiigri eestvedaja Eva Truuverk.
Kui me tahame ühiskonda järgmisele tasemele tõsta, peame leidma uue mudeli, mis soodustaks arengut ning mille tulemusena looduskeskkond on hoitud ja taastatud, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, Rohetiigri eestvedaja Eva Truuverk.
NFT – kuum plokiahela trend – saab oma ETFi
USA varahaldur Defiance ETF käivitab Defiance Digital Revolution ETFi, mis hakkab järgima plokiahelaga seotud ettevõtete ja non-fungible token'i (NFT) indeksit.
USA varahaldur Defiance ETF käivitab Defiance Digital Revolution ETFi, mis hakkab järgima plokiahelaga seotud ettevõtete ja non-fungible token'i (NFT) indeksit.
Volkswageni autotarkvaraettevõte muudab oma äristrateegiat Eestis
Volkswagen Grupi tarkvaraalaseid kompetentse koondav ettevõte CARIAD SE muudab oma strateegiat ja äritegevuse fookust Eestis. Selle tulemusel hakkab CARIAD Estonia haldama kõiki ettevõtte rahvusvahelisi tütarettevõtteid.
Volkswagen Grupi tarkvaraalaseid kompetentse koondav ettevõte CARIAD SE muudab oma strateegiat ja äritegevuse fookust Eestis. Selle tulemusel hakkab CARIAD Estonia haldama kõiki ettevõtte rahvusvahelisi tütarettevõtteid.
Madis Toomsalu võimalikust kriisist kinnisvaras: juba tasub karta
„Juba tasub karta,“ ütles LHV Grupi juht Madis Toomsalu kinnisvaraturult terendavaid kriisimärke hinnates. Eelmine kinnisvarakriis tema sõnul küll ei kordu, kuid märke uue krahhini viivast on turul küll.
„Juba tasub karta,“ ütles LHV Grupi juht Madis Toomsalu kinnisvaraturult terendavaid kriisimärke hinnates. Eelmine kinnisvarakriis tema sõnul küll ei kordu, kuid märke uue krahhini viivast on turul küll.