Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Investorid noolivad lihvimata teemanti
Autodele turvatehnoloogiat tootev Mobileye on justkui lihvimata teemant, mida investorid tulevikusära adudes ahnelt taga ajavad.
Mobileye näol on tegu selle suve ühe kuumima tehnoloogiaettevõtte IPOga. New Yorgi börsil aktsiad noteerinud firma kaasas augustis 890 miljonit dollarit. Sellist summat pole ükski Iisraeli firma varem kaasanud.
Analüütikud näevad, et firma aktiivne turvatehnoloogia on autotööstuses uus suur jõud. Üks analüütik läks koguni nii kaugele, et nimetas firma aktsia autotööstuse nn iPhone'i hetkeks. Kuid aktsia kõva tõus on tekitanud ka mure liiga kõrge hinnastamise pärast.
Firma toodab tehnoloogiat, mis aitab vältida autoõnnetusi ning võib omada olulist rolli isesõitvate autode arenduses. Nende arendatavad tarkvara algoritmid lubavad visuaalselt kindlaks teha ohte nagu teised autod, jalakäijad, loomad jne. Lisaks suudab see tehnoloogia tuvastada liiklusmärke ja foore.
Ahvatlev tulevik
Mobileye'l on praeguseks koostöölepingud erinevate autotootjatega nagu General Motors, Volvo ja BMW, kes juba kasutavad firma tehnoloogiat. Kuid investorite jaoks on kõige erutavam praegu võimalus, et Mobileye lööb käed Teslaga, kelle tegevjuht Elon Musk on avalikult rääkinud ideest luua isesõitev auto. "Mobileye on unikaalne võimalus investeerida turu liidrisse sektoris, mis on plahvatusliku kasvu äärel," kirjutasid RBC analüütikud värskeimas analüüsis.
Nende hinnangul on Mobileye isesõitvate autode ja ADASi (arenenud sõitja abisüsteem) puhul sama, mis oli Windows ja Intel arvutitööstuses. Kui isesõitvad autod on praegu veel paraku tulevikumuusika, siis Mobileye olemasolev tehnoloogia paneb nad järgnevaks viieks aastaks väga heasse positsiooni. Arenenud turgudel muutuvad ADAS tehnoloogiad peagi põhimõtteliselt kohustuslikeks.
Analüütikute lemmik
Näiteks alates 2014. aastast peab autol olema aktiivne turvavarustus, et saada Euro NCAP testidel viis tärni. Need nõudmised karmistuvad progresseeruvalt ja juba 2017. aastal peab olema autol jalakäijate vältimiseks mõeldud automaatne pidurdussüsteem, et lunastada viis tärni. Nelja tärni saamiseks peab olema autol baas aktiivturvavarustus, millega sel aastal saab veel viis tärni. Seega aastal 2017 saab ilma ADASita auto parimal juhul 3 tärni.
"Me usume, et alla nelja tärni omavaid autosid on praktiliselt võimatu müüa 2017. aastal, mille tulemusel Euro NCAP turvareiting muudab ADASi põhimõtteliselt kohustuslikuks," ütles Morgan Stanley analüütik Ravi Shanker oma värskeimas analüüsis. Praegusel hetkel omavad Euroopas müüdavatest autodest 90% Euro NCAPi nelja või viie tärni reitingut. Lisaks Euroopale on sarnaseid standardeid sisse viimas ka USA, Jaapan, Hiina, Lõuna-Korea ja teised riigid. Kõik see on muutnud analüütikud väga optimistlikuks Iisraeli firma suhtes.
RBC nimetab ADASi ja isesõitvaid autosid "megatrendiks", mis toob Mobileye'le kaasa "hüperkasvu". RBC analüütikute hinnangul kasvab Mobileye käive kümnendi lõpuni ligi 50% aastas ning firma on ainus n-ö puhas võimalus investeerida ADASi ja isesõitvate autode tehnoloogiasse. Citigroupi analüütik Itay Michaeli alustas Mobileye aktsia katmist ostusoovitusega ja 48dollarilise hinnasihiga. Tema sõnul on Mobileye autotööstuse nn iPhone'i moment, kus aktiivne turvavarustus lisandub passiivsetele nagu turvavööd ja õhupadjad.
Peidus riskid
Kuid Mobileye näol ei ole tegu täiesti riskivaba investeeringuga, sest ka nende tegevusele nähakse takistusi. Üheks selliseks on autotööstuse uue tehnoloogia kasutuselevõtu kiirus. Bairdi analüütiku David Leikeri sõnul võivad paljud investorid üle hinnata autotööstuse kiirust uute tehnoloogiate omaksvõtmisel, mis tuleneb nii regulatsioonidest kui ka uute automudelite arendustsüklitest.
Morgan Stanley analüütik Shanker toob ka välja, et tegelikult keegi otseselt ei vaja ADASi. "See tehnoloogia võib lahe olla, aga hea autojuht ei pruugi kunagi sellist tehnoloogiat vajada, sest ta ei pane ennast sellistesse olukordadesse. Tarbijatel võib olla raske õigustada 500 kuni 1500 lisadollari kulutamist ja samal ajal tunnistada, et nad on halvad autojuhid," märgib Shanker. Teiselt poolt aga ütleb Citigroupi analüütik Michaeli, et tarbijaid võib just selline tehnoloogia ligi meelitada, sest autokindlustuse määrad tõusevad ja aktiivne turvavarustus võib aidata seda alandada.
Üldiselt ongi analüütikud laulmas kiidulaulu sellest Iisraeli firmast ning Mobileye säraval tulevikuteel ei paista praegu lamavaid politseinikke olevat. Ja isegi kui on, siis loodetavasti on neil ka nende ennetamiseks mingisugune algoritm välja töötatud.
Autor: Fredy-Edwin Esse, California, Harry Tuul
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.