Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investorid noolivad lihvimata teemanti

    Autodele turvatehnoloogiat tootev Mobileye on justkui lihvimata teemant, mida investorid tulevikusära adudes ahnelt taga ajavad.

    Mobileye näol on tegu selle suve ühe kuumima tehnoloogiaettevõtte IPOga. New Yorgi börsil aktsiad noteerinud firma kaasas augustis 890 miljonit dollarit. Sellist summat pole ükski Iisraeli firma varem kaasanud.
    Analüütikud näevad, et firma aktiivne turvatehnoloogia on autotööstuses uus suur jõud. Üks analüütik läks koguni nii kaugele, et nimetas firma aktsia autotööstuse nn iPhone'i hetkeks. Kuid aktsia kõva tõus on tekitanud ka mure liiga kõrge hinnastamise pärast.
    Firma toodab tehnoloogiat, mis aitab vältida autoõnnetusi ning võib omada olulist rolli isesõitvate autode arenduses. Nende arendatavad tarkvara algoritmid lubavad visuaalselt kindlaks teha ohte nagu teised autod, jalakäijad, loomad jne. Lisaks suudab see tehnoloogia tuvastada liiklusmärke ja foore.
    Ahvatlev tulevik
    Mobileye'l on praeguseks koostöölepingud erinevate autotootjatega nagu General Motors, Volvo ja BMW, kes juba kasutavad firma tehnoloogiat. Kuid investorite jaoks on kõige erutavam praegu võimalus, et Mobileye lööb käed Teslaga, kelle tegevjuht Elon Musk on avalikult rääkinud ideest luua isesõitev auto. "Mobileye on unikaalne võimalus investeerida turu liidrisse sektoris, mis on plahvatusliku kasvu äärel," kirjutasid RBC analüütikud värskeimas analüüsis.
    Nende hinnangul on Mobileye isesõitvate autode ja ADASi (arenenud sõitja abisüsteem) puhul sama, mis oli Windows ja Intel arvutitööstuses. Kui isesõitvad autod on praegu veel paraku tulevikumuusika, siis Mobileye olemasolev tehnoloogia paneb nad järgnevaks viieks aastaks väga heasse positsiooni. Arenenud turgudel muutuvad ADAS tehnoloogiad peagi põhimõtteliselt kohustuslikeks.
    Analüütikute lemmik
    Näiteks alates 2014. aastast peab autol olema aktiivne turvavarustus, et saada Euro NCAP testidel viis tärni. Need nõudmised karmistuvad progresseeruvalt ja juba 2017. aastal peab olema autol jalakäijate vältimiseks mõeldud automaatne pidurdussüsteem, et lunastada viis tärni. Nelja tärni saamiseks peab olema autol baas aktiivturvavarustus, millega sel aastal saab veel viis tärni. Seega aastal 2017 saab ilma ADASita auto parimal juhul 3 tärni.
    "Me usume, et alla nelja tärni omavaid autosid on praktiliselt võimatu müüa 2017. aastal, mille tulemusel Euro NCAP turvareiting muudab ADASi põhimõtteliselt kohustuslikuks," ütles Morgan Stanley analüütik Ravi Shanker oma värskeimas analüüsis. Praegusel hetkel omavad Euroopas müüdavatest autodest 90% Euro NCAPi nelja või viie tärni reitingut. Lisaks Euroopale on sarnaseid standardeid sisse viimas ka USA, Jaapan, Hiina, Lõuna-Korea ja teised riigid. Kõik see on muutnud analüütikud väga optimistlikuks Iisraeli firma suhtes.
    RBC nimetab ADASi ja isesõitvaid autosid "megatrendiks", mis toob Mobileye'le kaasa "hüperkasvu". RBC analüütikute hinnangul kasvab Mobileye käive kümnendi lõpuni ligi 50% aastas ning firma on ainus n-ö puhas võimalus investeerida ADASi ja isesõitvate autode tehnoloogiasse. Citigroupi analüütik Itay Michaeli alustas Mobileye aktsia katmist ostusoovitusega ja 48dollarilise hinnasihiga. Tema sõnul on Mobileye autotööstuse nn iPhone'i moment, kus aktiivne turvavarustus lisandub passiivsetele nagu turvavööd ja õhupadjad.
    Peidus riskid
    Kuid Mobileye näol ei ole tegu täiesti riskivaba investeeringuga, sest ka nende tegevusele nähakse takistusi. Üheks selliseks on autotööstuse uue tehnoloogia kasutuselevõtu kiirus. Bairdi analüütiku David Leikeri sõnul võivad paljud investorid üle hinnata autotööstuse kiirust uute tehnoloogiate omaksvõtmisel, mis tuleneb nii regulatsioonidest kui ka uute automudelite arendustsüklitest.
    Morgan Stanley analüütik Shanker toob ka välja, et tegelikult keegi otseselt ei vaja ADASi. "See tehnoloogia võib lahe olla, aga hea autojuht ei pruugi kunagi sellist tehnoloogiat vajada, sest ta ei pane ennast sellistesse olukordadesse. Tarbijatel võib olla raske õigustada 500 kuni 1500 lisadollari kulutamist ja samal ajal tunnistada, et nad on halvad autojuhid," märgib Shanker. Teiselt poolt aga ütleb Citigroupi analüütik Michaeli, et tarbijaid võib just selline tehnoloogia ligi meelitada, sest autokindlustuse määrad tõusevad ja aktiivne turvavarustus võib aidata seda alandada.
    Üldiselt ongi analüütikud laulmas kiidulaulu sellest Iisraeli firmast ning Mobileye säraval tulevikuteel ei paista praegu lamavaid politseinikke olevat. Ja isegi kui on, siis loodetavasti on neil ka nende ennetamiseks mingisugune algoritm välja töötatud.
    Autor: Fredy-Edwin Esse, California, Harry Tuul
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.