Kabelimats järelmaksu pakkujatele
Järgmise aasta märtsis kehtima hakkav seadus võib anda kabelimatsu paljudele väiksematele ettevõtetele, kes müüvad kaupa järelmaksuga. Kõik kehtivad järelemaksulepingud muutuvad tühisteks, kui müüja ei hangi finantsinspektsioonilt tegevusluba.
Lõuna-Eesti kasutatud autode müüjad saatsid õiguskantslerile avalduse, milles paluvad kontrollida, kas juba jõustunud, kuid mitte veel kehtiv krediidiandjate ja -vahendajate seadus (KAVS) on kooskõlas põhiseadusega. Ettevõtjate hinnangul ei toeta see seadus vaba ettevõtlust ja suretab väikesed ning keskmised maal tegutsevad ettevõtted välja. Seadus kohtleb ettevõtjaid ebavõrdselt ning takistab majandus- ja kutsetegevust, väidavad automüüjad.
Järgmise aasta 21. märtsist kehtima hakkav seadus sätestab, et praegu järelmaksu pakkuv automüüja ei tohi enam autosid järelmaksuga müüa, kui ta pole selleks eraldi finantsinspektsiooni luba taotlenud. Ja mis veelgi hullem, automüüja ei tohi ka enne seadust sõlmitud järelmaksulepingute eest tasu võtta.
Kasutatud autode müüjad ütlesid, et autode müügiga tegelevat äriühingut ei saa võrrelda finantsteenuse pakkujatega. Automüüja ei ole laenu väljastaja, ta pakub klientidele võimalust maksta kauba eest osamaksetega.
Kasutatud autode müüja Raidsaare OÜ omaniku Hannes Mikelsaare hinnangul ei too uus seadus kasutatud autode müüjale midagi head. „Reeglina ei ole inimestel kasutatud autot või paati ostes võimalik kogu raha kohe välja käia,“ ütles Mikelsaar. Ta lisas, et liisingu- ja rahastusfirmade abi kasutamine on põhjendamatult palju kulukam, sest kaasnevad lepingutasud, intressid ja ostja peab tellima ka hindamisakti.
Lahendatakse probleemi, mida ei eksisteeri
Mikelsaare sõnul üritatakse uue seadusega lahendada probleemi või puudusi, mida ei eksisteeri. Juba kehtiva seaduse alusel peab sõidukimüüja andma oma kaubale garantii ning samuti krediteerib müüja klienti. Seetõttu ei hakka kauba müüja kliendile ka väidetust kehvemat kaupa pakkuma. Klient aga ei pea tegema lisakulutusi krediidi saamiseks, selgitas Mikelsaar. „Teadlikult keegi varjatud puudusega halba kaupa järelmaksuga ei müü, sest see tekitaks hoopis probleeme,“ rõhutas ta.
Uus seadus pingestab Mikelsaare kinnitusel olukorda turul. Kõrgepalgalisi see ei mõjuta, sest nende jaoks pole suurt vahet, kuidas oma ostu rahastada. Väiksema sissetulekuga inimesed satuvad tema sõnul kehvemasse olukorda. „Suured krediidipakkujad tahavad olukorda enda kasuks pöörata, kliendisõbralik see küll ei ole,“ märkis ta.
VM Motors OÜ omanik Varmo Vaher rõhutas, et kasutatud autode müüjad ei anna inimestele laenu ehk raha. „Meie käest ostetakse auto. Inimesed on tulnud ja võtnud meie käest järelmaksu näiteks sellepärast, et talle ei anta pangast laenu, kuna ta töötab teises riigis,“ nentis ta.
Kasutatud autode müüjad ütlesid, et pakuvad klientidele järelmaksuvõimalust seetõttu, et vanemate kasutatud autode ostuks on keeruline liisingut saada. Pangad soosivad pigem uuemate autode ostmist, mis ei ole vanemad kui kuus aastat.
Vaheri sõnul on tal kui automüüjal pärast seaduse jõustumist kõige lihtsam lahendus auto enda nimele kirjutada ning see siis edasi kliendile müüa. „Eesti riik soosib selliseid tehinguid, mida tegelikult teha ei taha. Kasutatud autode äri on läinud väga keeruliseks,“ ütles Vaher.
Ka Mikelsaar ütles, et finantsinspektsioonilt tegevusluba ta taotlema ei hakka, sest esitatavaid nõudeid väikestele ja keskmistele ettevõtjatele pole võimalik täita. Kuna ettevõtte põhitegevus on autode müük, mitte krediidi andmine, ei jõua ta loa taotlemisega tegeleda.
Tegevusluba taotlema ei hakata
Delfi Grupp OÜ üks omanikest Toomas Tiisler ütles, et 21. märtsist nõutav tegevusluba muudab olukorra firmale päris keeruliseks. Tegevusluba Tiisler oma firmale finantsinspektsioonist taotlenud ei ole. Ta nentis, et tegevusloa taotlemiseks vajalikke tingimusi ei ole lihtsalt võimalik täita.
Paari suurema krediidiandjaga on Delfi Grupp juba koostöölepingud sõlminud. Ta lisas, et ega automüügifirma ei sunni kedagi järelmaksu kasutama, see on vaba valik ja ligi pooled klientidest on tahtnud seda kasutada.
Tiisleri hinnangul ei ole suurt vahet, kust järelmaks võtta, aga automüüja pakutav järelmaksuvõimalus on kliendile mugavam. „Tuleb vaatab auto üle ja saab kohe ostu ära vormistada. Ega seal suurt muud vahet ei olegi,“ lisas ta.
Ettevõtjad on segaduses
Advokaadibüroo LMP vandeadvokaat Kaido Künnapas selgitas, et kui järelmaksu andja ei ole saanud finantsinspektsioonist tegevusluba, ei tohi ta alates 21. märtsist võtta vastu ka varem sõlmitud järelmaksulepingute osamakseid. See on ka üks põhjus, miks Lõuna-Eesti kasutatud autode müüjad õiguskantsleri poole pöördusid, märkis ta.
Mikelsaare hinnangul ei tohiks aga varem sõlmitud lepingud ebaseaduslikuks muutuda. „Me ei saa ju oma klienti petta. Oleme pikaajalise laenu andnud ja ühel hetkel teatame, et ütleme lepingu üles ja makske kogu raha välja. See lõpeb kollapsiga,“ hoiatas ta. Mikelsaar lisas, et on ka seni pakkunud klientidele võimalust järelmaks kiiremini tasuda, pakkudes boonuseks mõneprotsendilist allahindlust, ent seni pole ükski klient seda kasutanud.