Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Balticu riskid: ELi raha ja paisuvad kulud

    Kolme Balti riigi ühisfirma RB Rail juht Baiba Rubesa ja tasuvusanalüüsi teinud EY Läti partner Nauris Kļava.Foto: Andres Haabu

    Suurimad Rail Balticu projekti ohustavad riskid on ehituskulude paisumine arvatuks suuremaks, ELi arvatust väiksem rahastus, ehitustööde viibimine ja turuolukorra muutus.

    Kolmapäeval avaldas raudteeprojekti arendamiseks loodud kolme Balti riigi ühisfirma RB Rail projekti tasuvusuuringu, mille koostas konsultatsioonifirma EY. Analüüsi kokkuvõtet tutvustati juba eelmisel nädalal, see aga keskendus rohkem projekti plussidele.
    Üks suurimaid ohtusid on, et Euroopa Liidust tulev rahastus võib kujuneda arvatust väiksemaks või kaduda pärast 2020. aastat sootuks. Praegu loodavad Balti riigid, et EL katab kuludest 85%. Kui raha tuleb palju vähem, projekti tasuvust uuesti hinnata, et välja selgitada, kas sellel on mõtet, kui rahastamiseks on vaja võtta laenu või suuremat riigieelarvelist panusti.
    Uuring toob olulisena välja ka ohu, et Rail Balticu ei õnnestu piisavalt kiiresti või piisaval määral äriks pöörata. Selle maandamiseks pakub konsultatsioonifirma välja, et tuleks teha eraldi äriuuring, mis selgitaks välja kauba- ja reisijaveo klientide täpsed vajaduseks. Samuti tuleks teha juba olemasoleval raudteevõrgul katsetusi ning uurida võimalusi kulude kokkuhoiuks.
    Märkimisväärne on ka risk, et projekti kulud on alahinnatud. EY märgib analüüsis, et juhul, kui ehitusmaksumus kujuneb arvatust rohkem kui 26% suuremaks, pole raudteeprojektil mingit majanduslikku mõtet.
    Uuringus hindab EY Rail Balticu rajamiseks vajaliku kapitalikulutuste mahu 5,8 miljonile eurole. RB Raili juht Baiba Rubesa rääkis teisipäeval ajakirjanikele, et hinnang veel täpsustub, kuna mitmed uuringud ja eelprojektid saavad alles järgmisel aastal valmis. "See on 6 miljardi eurone projekt, pluss-miinus. Loodame, et miinus on suurem kui pluss," rääkis ühisfirma juht.
    Tulu majanduslikust mõjust
    Finantsilises mõttes pole raudtee tasuv projekt – jooksvad tulud hakkavad jooksvaid kulusid katma kõige varem 2031. aastal.  Aastal 2026 tööd alustava raudtee esimesed viis aastat saavad igal juhul olema rasked, kuna reisija- ja kaubavoo tekkimine võtab aega.
    Tasuvusanalüüs jõuab siiski järeldusele, et tervikuna on projekt kasumlik – seda seetõttu, et projektiga kaasneb sotsiaal-majanduslik mõju, mille suurus võib ulatuda 16,2 miljardit eurot.
    Näiteks peaks kliimamuutuste vähendamine andma ühiskonnale 3,3 miljoni euro väärtuses hüvangut. Kasu tuleb näiteks sellest, et Rail Balticu rongid sõidavad elektriga ning saastavad seetõttu maanteetranspordist vähem õhku, mis tähendab ka väiksemat mõju keskkonnale ja kiimale.
    Ohutust tõstab Rail Baltic analüüsi järgi aga 892 miljoni euro eest.  Uuring toob näiteks välja, et iga läbitud 1 miljardi kilomeetri kohta tuleb autoga reisides ette 11 surma, rongiga aga vaid 0,16 hukkunut. Keskmise Balti riigis elava inimese majanduslikuks väärtuseks hindab uuring seejuures 1,35 miljonit eurot.
     
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.