Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Scania arendusjuht: isejuhtivad autod ei pruugi kunagi tänavale jõuda

    Eesti ehitatud isejuhtiva auto esimene ametlik sõit. Esimesed reisijad on TalTechi visioonikonverentsile sõitvad rektor Jaak Aaviksoo ja Euroopa Investeerimispanga asepresident Alexander Stubb eelmise aasta septembris.Foto: SANDER ILVEST, Eesti Meedia/Scanpix

    Isejuhtivaid autosid ei näe me võib-olla kunagi liikluses, arvab Scania Hongkongi kontoris vastutustundlike lahenduste arenduse üksuse juht Alexander Mastrovito.

    „Praegu pole ühtegi masstootmises isejuhtivat autot. Kõik viiest aastast kaugemale ulatuvad prognoosid on puhas oletamine, aga kui mingit radikaalset uuendust ei tule, seda ei juhtu,“ ütles Mastrovito Kauppalehtile.
    „Esialgu arvasime, et näeme isejuhtivaid autosid liikluses juba 2015. aastal. Eelmisel aastal taipas autotööstus, et autonoomseid autosid ei pruugi tullagi. Oleme hullust mullist üles ärganud.“
    Mastrovito sõnul kasvas huvi isejuhtivate autode vastu koos sõidujagamisteenuse levikuga. Sõidujagamisfirmad pole kunagi kasumlikud olnud ja neid rahastatakse investeeringutega omakapitali. „Need kasvasid kiiresti suureks ja said aru, et ainus võimalus ettevõtted kasumlikuks teha on juht autost eemaldada. Juhi töötasu ulatub 30–50 protsendini teenuse kogukulust.“
    Suurim põhjus, miks me isejuhtivaid autosid ei näe, on aga tehnoloogia arvatust aeglasem arendamine. „Tesla väidab, et suurim süü selles, et me ei näe isejuhtivaid autosid, lasub bürokraatial. Palju kordavad seda rõõmuga. See pole aga tõsi.“
    Mastrovito sõnul on tegelik põhjus selles, et täiesti isejuhtivate autode jaoks vajalikku tarkvara on eriti raske kirjutada. „Tehisintellekt ei ole veel piisavalt arenenud, et see võiks kõike eeldada. Nii ei toimi näiteks alati sensorite ja tarkvara koostöö.“
    Autode isejuhtivuse taset mõõdetakse sageli USAs kasutusele võetud viieastmelise trepiga. Esimese ja teisel astme autonoomsus on osal masstoodangus olevatel autodel juba saavutatud. Sel puhul saab rääkida näiteks targast pidurist.
    „Juht võib endiselt kontrollida kolmanda astme isejuhtivat autot. Viiendal tasemel pole juhile aga enam isegi kohta autos. Sellest võime ainult unistada.“
    Mastrovito räägib, et isejuhtivaid autosid saab tulevikus kasutada piiratud aladel, näiteks kaevandustes. Selline ümbrus on neil piisavalt turvaline.
    Ka on mõeldav isejuhtivate autode karavan, kus igas autos on juht, aga vaid esimest autot juhitakse manuaalselt. See teeb kolme auto sõidu keskkonnasõbralikumaks ja teise kahe auto juhid võivad puhata.
    „Teema Soomes koostööd Ahola Transpordiga, oleme selliseid lahendusi Soomes juba üle aasta testinud.“
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.