Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütusefirmade hinnasõja maksavad tarbijad kinni praegu

    Vahetult enne jaanipäeva tõstsid suuremad kütuse jaemüüjad bensiini hinda paarikümne sendi võrra. Kui automaattanklaid mitte arvestada, siis tõusis bensiini hind Eestis kõigi aegade kõrgeimale tasemele.
    Maailmaturul toimusid samal ajal aga vastupidised sündmused. Nafta hind Rahvusvahelisel Naftabörsil langes poole aasta madalaimale tasemele. Bensiini hind Rotterdami sadamas on kuuga langenud 40 protsenti. Oluliselt ei olnud selle ajaga kerkinud ka dollari kurss, millele kütusemüüjad tavaliselt seoses hindade tõstmisega viitavad.
    Inimestes tekitas hinnatõus pahameelt. Osaliselt võib nendega nõus olla. Kütusemüüjate marginaalid, mis aprillis-mais olid nullilähedased, on kerkinud 1,5?2,5 kroonini liiter. Kevadkuudel käis hinnasõda, kus jaemüüjad üritasid enne suvist tarbimise tipphooaega oma turuosa parandada. Selle kohta, kas Neste Eesti, kes oli hinnasõja peamine initsiaator, oma eesmärgi ka saavutas, kahjuks andmed puuduvad. Selge on aga see, et suvekuudel tuleb kütusefirmadel võtta, mis võtta annab. Lihtsam on marginaale suurendada, eeldades, et konkurendid tulevad sellega kaasa, kui riskida ning üritada uusi kliente võita, aga samas kaotada marginaalides.
    Tarbijad on uued hinnatasemed kenasti omaks võtnud ning olenemata sellest, mida teeb maailmaturu hind, pole autokütuste hinnalangust vähemalt lähikuudel oodata.
    Samas pole erilist ohtu, et bensiini hind tõusta võiks. Marginaalid on kütusefirmade jaoks küllalt kõrged ning nende alanemise krooni võrra elaksid suuremad jaemüüjad, kes on samal ajal ka importijad, kenasti üle.
    Kütuse jaehind koosneb mitmest komponendist, millest suurima osa moodustavad aktsiis ja käibemaks. Aktsiisi maksumus on juba poolteist aastat 3,5 krooni liiter, millele lisandub käibemaks 63 senti liiter. Kui bensiiniliitri jaehind on 10,20 krooni, siis läheb sellest maksudena riigile kokku peaaegu pool ? 5,06 krooni. Krooni võrra kallima bensiini hinna korral moodustavad käibemaks ja aktsiis kokku 5,21 krooni.
    Teiseks oluliseks hinnakomponendiks on nn maailmaturu hind. Loode-Euroopa regioonis (kuhu kuulub ka Eesti) jälgitakse nafta- ja naftasaadustega kauplemisel hindu Amsterdami-Rotterdami-Antwerpeni sadamates. Tavaliselt nimetatakse seda Rotterdami hinnaks. Isegi näiteks Venemaalt otse Eestisse tulev bensiin, masuut või toornafta müüakse siin ikkagi Rotterdami hinnaga, mis sellest, et sealse sadamaga pole neil kaupadel midagi pistmist.
    Kuna nafta- ja naftasaadustega kaubeldakse dollarites, sõltub hulgihind oluliselt dollari kursist. Praeguse hinnataseme juures alandaks dollari kursi nõrgenemine 18 kroonini pliivaba bensiini 95 hulgihinda umbes 10 senti. Praegu on bensiiniliitri hind Rotterdami sadamas umbes 3,54 krooni.
    Ülejäänud osa jaehinnast moodustab marginaal, mis läheb ettevõttele. Marginaali arvelt katab firma oma tegevuskulud (transport tanklatesse, personalikulud jm) ning teenib tulu ka omanikule.
    Möödunud aasta ja selle aasta esimene pool on maailma suurematel energeetikakompaniidel olnud edukas. Enamik neist on teatanud rekordkasumitest. Statoili, Shelli, Neste ja teiste siinsete tütarettevõtete majandustulemusi kahjuks pole teada, kuid selle aasta kasumid peaksid oskusliku majandamise korral tulema soliidsed.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Balti indeks tõusis jõudsalt
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.