Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Arukas kriitika tugevdab töötaja soovi parandada oma tegevuse tulemusi

    Kui kritiseerija tahab saavutada win-win olukorda ja tegelikku muutust inimese tegevuses, mitte poliitiliselt korrektset naeratust ja mittetoimivaid kokkuleppeid, siis on kasulik järgida järgmisi reegleid ja soovitusi.
    Enne kriitika tegemist katsu endale täiesti selgeks teha, miks sa inimest kritiseerid ning pea silmas kahte eesmärki ? kritiseerimisele peab järgnema muutus kritiseeritu tegevuses ning kritiseeritu peab olema motiveeritud ja lojaalne ka pärast kriitika kuulmist
    Mõtle, mida sa tegelikult taotled ja jäta meelde, et kriitika eesmärk ei saa olla sinu võit kritiseeritu üle, sest kaotajad ei tee koostööd. Täpsusta kriitika objekt, mis saab olla tegevus, tegevusetus, käitumine või olukord, kuid mitte kunagi inimene ega tema isiksus.
    Kriitikat tuleb teha vahetult, kohe esimesel sobival võimalusel, kuid mitte kunagi teiste kuuldes ega nähes. Inimese mälu ei ole ajas muutumatult püsiv nähtus ja on üsna tõenäoline, et paari nädala pärast kirjeldate te toimunut erinevalt ning üksmeelele jõuda on raskem. Kohtumine peab toimuma nelja silma all mõlemale poolele turvalises ja mugavas paigas, kus ei rõhutata positsioonide vahet
    Nii kriitika tegemine kui saamine on emotsionaalselt keeruline, mis eeldab rahulikku ja kindlat rääkimist, mida tuleb toetada avatud ja kindla kehakeelega. Väldi liiga emotsionaalset reageeringut, irooniat ja agressiivset kehakeelt.
    Spetsiifilisus aitab kuulajal kriitikast õppida. Rääkides kõigest täpsemalt, mitu korda, valides sõnu, garanteerime oma sõnumi kohalejõudmise ja sellest õppimise võimaluse.
    Väldi üldisi ja absoluutseid väljendeid , nagu ?alati?, ?kogu aeg?, ?jälle?, ?mitte kunagi?. Näiteks ?Sa ei kuula kunagi, mida ma räägin?. Selle asemel võib öelda: ?Kui ma täna sinu poole probleemiga pöördusin, katkestasid sa mind mitu korda?.
    Kui väärtustad edasist koostööd ja pead oluliseks suhtlemist võrdsel tasandil, siis piirdu toimunu kirjeldamisega, sest hinnang nii inimesele kui tema tegevusele asetab su aste kõrgemale ja tekitab suhtlemisbarjääri. Väldi selliseid hinnanguid nagu: ?Sinuga on võimatu rääkida, sa oled närvihaige?. Selle asemel kasuta näiteks: ?Ma olen märganud, et sa tõstad vahel kliendiga suheldes häält ja kasutad kõnes slängi !?
    Kriitika ei tohi olla isikliku ebasümpaatia väljendus ega rünnak isiku vastu, vaid tegevuse kirjeldus, mis võimaldab inimesel vabatahtlikult anda hinnang oma tegevusele. Suhtumine on isikuruumi kuuluv valdkond ja seega kriitika objektiks sobimatu, sest mõjub rünnakuna. Suhtumist kirjeldavad muu hulgas mõisted: ?hoolimatu?, ?ükskõikne?, lohakas?, ?mugav?, ?laisk?, ?tähelepanematu?, ?omakasupüüdlik?, ?kade?, ?negatiivne?, ?agressiivne?.
    Näiteks isikule suunatud: ?Sa ei hooli meeskonnatööst?, ?Sa oled omakasupüüdlik!? asemel võib öelda: ?Sa pole osalenud kahel viimasel koosolekul ega vastanud e-mailidele!?
    Esita olukorda täpsustavaid küsimusi ja kuula, kuidas tõlgendab olukorda vastaspool. Lepi kokku faktides, millest mõlemad saavad ühtemoodi aru. Sul tuleb osapoole tegevusmotiivides selgusele jõuda, et aidata tal oma tegevust analüüsida. Selgita, millisesse olukorda satuvad tema kolleegid, alluvad, kliendid ning sina ise.
    Selleks, et mitte rünnata kritiseeritavat, kasuta mina-väljendeid (vt tabel), mis võimaldab ilma hinnangut andmata öelda teisele, milline on tema tegevuse või tegevusetuse mõju. Parem on kirjeldada oma reaktsiooni ja mitte suruda peale muutust ega sundida jõuga teist aktsepteerima sinu seisukohta. See on kasulik, sest sund võib tekitada vastuseisu või protesti ja kuulajale jääb võimalus ise otsustada, kuidas oma käitumist muuta.
    Inimene soovib tegeleda mõtestatud ja olulise tegevusega. Loobu üleliia kiirustamisest ja põhjenda oma seisukohta, miks on vaja muuta tegevust ning näita muutusest tulenevat vastastikust kasu.
    Selleks, et vältida kuulaja tõmbumist kaitsesse, tuleb vältida käske, sundi ja otsest hukkamõistu ning ebameeldivaid meenutusi minevikust. Ära ?nätsuta? probleemi, vaid liigu kohe lahenduse suunas ja tee konstruktiivne ettepanek.
    Ära jäta midagi juhuse hooleks vaid küsi ettepanekuid edukamaks toimetulekuks. Küsi, kuidas toimite edaspidi või kas teemaga seoses on kerkinud küsimusi, millele sa vajadusel meelsasti vastad.
    Ära lahjenda sõnumit, kuid väldi ka n-ö ülepingutamist, sest nii kriitika tegemine kui ka selle saamine on enamikule inimestele raske. Nii on sel kalduvus laiali valguda ning haarata kaasa teisi teemasid. Eksisteerib teatud piir kriitika ühekordsel vastuvõtmisel, mistõttu liigset kriitikat ei suudeta ?ära seedida?.
    Lõpeta komplimendiga, sest sellega garanteerid mõlema osapoole positiivse meeleolu ja teadmise, et kritiseeritud olukord oli vaid osa tema tegevusest ja tegelikult on kritiseeritav töötajana endiselt vajalik ning väärtustatud.
    Selliselt toimides rahustad sa inimest ja ennetad ebasoovitavate fantaasiate ja hirmude tekkimist. Tasub meelde jätta, et kunagi ei tasu alustada kritiseerimist tunnustades, küll aga tuleb sellega kritiseerimine lõpetada.
    Autor: Mats Soomre
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Jaak Roosaare hindab üksipulgi kohalikku aktsiaturgu
Jaak Roosaare endagi käsi on sügavalt Tallinna börsil ning ühes Igor Rõtoviga teeb investor ülevaate, milliseid Eesti aktsiaid osta ning millised maha kanda.
Jaak Roosaare endagi käsi on sügavalt Tallinna börsil ning ühes Igor Rõtoviga teeb investor ülevaate, milliseid Eesti aktsiaid osta ning millised maha kanda.