Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mis halvasti, see uuesti. Riigil tasub Eesti Raudtee tagasi osta

    Eesti Raudtee aktsiate suuromaniku BRSi taga olevad ettevõtjad Jüri Käo, Guido Sammelselg ja Edward Burkhardt on andnud riigile mõista, et on huvitatud BRSi müügist. Vastav ettepanek on tehtud riigi omanduses olevale Tallinna Sadamale ning müügihuvist on informeeritud ka majandusministeeriumi.
    Äripäeva arvates tasub riigil kaaluda Eesti Raudtee enamusaktsiate tagasiostu, et raudteefirma uuesti erastada. Riigi seisukohast on oluline omandada BRS tervikuna, mitte osalus selles.
    Meie soovitus võib lugejaid üllatada, sest esiteks oli Äripäev aastaid tagasi seisukohal, et Eesti Raudtee tuleb erastada ning teiseks, miks peaks nüüd riik kulutama enam kui miljard krooni, et kunagi müüdud aktsiad tagasi osta.
    Taasriigistamise ainsad selged võitjad oleksid BRSi omanikud, kellel on õnnestunud nelja aasta jooksul Eesti Raudteest dividende võttes ning juhtimisteenust müües teenida umbes 400 miljonit krooni. Sellele lisanduks aktsiate müügist saadav tulu. Aga kas maksumaksjad peaksid üht ärigruppi nii suurte summadega nuumama?
    Küsimus on valikutes. BRSi omanikud soovivad firma müüa ja tõenäoliselt on ka ostuhuvilisi. Riigi jaoks on oluline, kes oleksid ostjad, kui riik loobuks ja kas riigil on võimalik Eesti Raudtee vähemusaktsionärina öelda sõna sekka tuumikinvestori omanikeringis toimuvate muutuste kohta.
    Eesti Raudteest võiks olla huvitatud Vene majandushiid Severstal, kes on Eestis viimastel aastatel aktiivselt laienenud. Muuhulgas on nad omandanud kütusetransiidifirma E.O.S. ja sõlmimisel on tehing Aadu Luukasega viimasele Pakterminalis kuuluva osaluse ostuks. Severstal on pakkunud konkurentsi Eesti Raudteele raudteevedude teostamisel. Kõige halvem areng Eesti riigi jaoks oleks see, kui BRS müüb oma osaluse Severstaliga seotud investoritele. Väheneks konkurents ning ühe suure Vene firma mõju meie transiidiärile suureneb.
    Äripäev toetas Eesti Raudtee erastamist ja oleme ka praegu seisukohal, et riik ei peaks hoidma infrastruktuuriettevõtete kõiki aktsiaid enda kontrolli all. Neli-viis aastat tagasi toimunud raudteemonopoli erastamise teostus oli aga ebaõnnestunud. Suurim möödalask seisnes selles, et raudtee erastati koos infrastruktuuriga, erakätesse võinuks anda raudteevedude korraldamise.
    BRSilt Eesti Raudtee aktsiate tagasiostmine võimaldab toona tehtud vigu heastada.
    Äripäeva arvates võiks riik pärast Eesti Raudtee taasriigistamist osa selle firma aktsiatest viia börsile. Nii õnnestuks raudteefirma omanikering muuta laiapõhjaliseks. Selle sammuga lööks riik ka mitu kärbest ühe hoobiga. Välistatakse Eesti Raudtee juhtimise politiseerimine, raudteefirma muutub läbipaistvaks ning kohalikele väikeinvestoritele tekib taas üks ettevõte, millesse sääste investeerida.
    Alternatiivne lahendus oleks raudteeveod ja infrastruktuur lahutada ning börsile viia näiteks raudteevedudega tegeleva firma. Infrastruktuur võiks esialgu jääda riigifirma kontrolli alla. Seda eeldusel, et siis on lihtsam saada raudtee infrastruktuuri parandamiseks või laiendamiseks toetussummasid Euroopa Liidust.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Jaak Roosaare hindab üksipulgi kohalikku aktsiaturgu
Jaak Roosaare endagi käsi on sügavalt Tallinna börsil ning ühes Igor Rõtoviga teeb investor ülevaate, milliseid Eesti aktsiaid osta ning millised maha kanda.
Jaak Roosaare endagi käsi on sügavalt Tallinna börsil ning ühes Igor Rõtoviga teeb investor ülevaate, milliseid Eesti aktsiaid osta ning millised maha kanda.