Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kilomeeter betoonteed võib säästa miljon eurot

    20. oktoobril rääkis Eesti Betooniühingu seminaril betoonteede ehitamisest selle valdkonna asjatundja Erik Simonsen. Rootsist pärit mees on Stockholmi Kuningliku Tehnoloogiainstituudi doktor ja tegelenud aastaid betoonteede planeerimise, konstrueerimise ja ehitamise teemaga. Järgneb temaga tehtud intervjuu.
    Miks on betoontee parem kui asfalttee? Õiges kohas peab õiget materjali kasutama, mõnikord on õige valik asfalt. Samas on palju olukordi, kui peaks eelistama betoonteed, sest selle jäik konstruktsioon talub suurt liikluskoormust ja on väikse hoolduskuluga.
    Kas oskate tuua näiteid riikide kohta, kus on samasugune kliima nagu Eestis ja kus ehitatakse betoonteid? Eesti kliima sarnaneb Skandinaavia, USA põhjaosa ja Kanada omaga. Gotlandil on 79aastane betoonist tugimaantee. Rootsis on betoonteid ehitatud juba 90 aastat. 2009. aastal kaeti asfaldiga 38 aastat käigus olnud betoontee. Irooniliseks teeb loo fakt, et asfaldi kasuks otsustati, sest betooniga katmisel oleks tööd pisut kauem aega võtnud. Samas oli tee enne harva hooldustöö tõttu suletud, kuid nüüd peab asfaltkatet veel sagedamini hooldama. USAs on mitu 50aastast betoonteed, mõni on juba peaaegu 100 aastat vana.
    Mis on betoontee hind? Betoontee ehitamine on võrreldes asfalttee rajamisega 2-5% kallim. Lüües kokku kõik tee elutsükli kulud, on eelis betoonteel. Tee-ehituse hind sõltub konkreetsest projektist, kindlat rusikareeglit pole.
    Kui vastupidavad on betoonteed? Väga! Betoontee elueaks kavandatakse üldiselt 40 aastat, 20 aasta möödudes peab teed hooldama.
    Kuidas erineb asfalttee hooldus betoontee omast? Betoonteed peab hooldama iga 18-20 aasta järel, asfaltteed 5-8 aasta tagant.
    Millised on betoontee mõjud keskkonnale? Betoonteed on keskkonnasõbralikud, sest autod kulutavad seal 1% vähem kütust, veokid säästavad koguni 3%. Seega tekib vähem kasvuhoonegaase. Valgustuse energiakulu on 30% väiksem kui asfalttee puhul.
    Miks kulutab betoontee vähem kütust kui asfaldiga kaetud tee? Kütusekulu mõjutab palju tegureid, muu hulgas kontakt rehviga. Seda mõjutavad omakorda tee jäikus ja tekstuur. Betoontee sile pind tagab väikse veeretakistuse. Veeretage keeglikuuli puitpinnal ja kummikattel. Kummil veeremiseks vajab kuul rohkem energiat.
    Kuidas peavad betoonteed vastu talvele? Väär on arusaam, et betoonteed talve ei talu. Korralikult ehitatud betoontee talub külma ja soola hästi. Naelrehvid kulutavad betoonteed 50% vähem kui asfalti.
    Millised teed peaks olema betoonist? Betoon on konkurentsivõimeline alternatiiv teedel, kus sõidab üle 8000 auto päevas. Rootsis betoneeritakse palju bussitaskuid ja ringteid.
    Kui betoonteed on paremad, miks tehakse siis nii palju asfaltteid? Rootsis on 98% tugimaanteedest asfaldist ja see on kindlasti majanduslikult mõistlik. Enamik moodsaid kiirteid on samuti ehitatud asfaltkattega, aga õnneks on kohale jõudmas arusaam tee eluea kuludest, keskkonna säästmisest jne ning seetõttu on betoontee järjest tõsiselt võetavam alternatiiv.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.