Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Üleöö edu valem peidab aastatepikkust tööd
Kuu aja eest börsidebüüdi teinud LinkedInist sai üleöö ettevõte, mille väärtus hinnati sama suureks, kui on kolmandik tuntud elektroonikahiiglasest Nokia. Mõned päevad hiljem tegi eduka IPO Venemaa suurim otsinguportaal Yandex, hiljem alustati kauplemist internetiraadio Pandora aktsiatega. Tulemas on grupiostlemise hetke suurim tegija Groupon ning "disaini-omale-ise-kingitus"- firma CafePress. Pingsalt oodatakse mängude tootja Zynga ja interneti ärikataloogist välja kasvanud Yelpi vastavasisulisi otsuseid. Kõige krooniks peaks lähema aasta jooksul börsil noteeritama Facebook.
Edu taga pikk ja suur töö. Kõlavate nimedega ettevõtete IPOde tuhinas ei tohiks ennast lasta aga eksitada tundest, nagu oleksid need ettevõtted sündinud sõrmenipsust seitsmendal päeval. Mainitud ettevõtete, Zynga (asutatud 2007) ja Grouponi (2008 lõpus), esilekerkimist võiks nimetada ehk kiireks eduks, samas kui esimene Yandexi otsimootor loodi juba 1997. aastal. Pildiga T-särke telliti CafePressilt juba 1999, ka LinkedIni sai kontosid teha 2003. aastast, peaaegu aasta enne Facebooki.
Sarnaseid kiire edu näiteid võib tuua ka Eestist. Hiljaaegu teatas Eesti üks suuremaid tarkvaraarendajaid, pisut üle 10 aasta tegutsenud Webmedia, et liidab endaga sama suure Soome tarkvaraarendaja CCC. Ehk mõnevõrra vähem tuntud on Webmediaga samal aastal alustanud mobiililahenduste arendaja Mobi, kelle tütarfirma Fortumo tegutseb enam kui 50 riigis üle maailma. Kõigile on tuntud Skype'i (2003) lugu. Kuid edulooks võib pidada ka äsjast Euroopa Nõukogu otsust luua IT-agentuuri peakorter Eestisse. Otsuse saamiseks läks aega ligi kaks aastat ning vilju hakkame noppima alles 3-5 aasta pärast.
Nagu selgub, on tehtud paljude n-ö üleöö edulugude eel aastaid rasket tööd, arendatud ettevõtteid ning ka põrutud. On mõistetav, et väikses Eestis tunneb meedia iga päev vajadust leida mõni särav edulugu, mistõttu tõstetakse vähimgi lootuskiir (näiteks suvaline Garage48 nädalavahetusel püsti pandud veebiteenus) esimesel võimalusel pildile. Samas jäetakse üsna kergekäeliselt tähelepanuta, et edukate kõrval on sadu, kui mitte tuhandeid peaaegu samasuguseid ettevõtteid, millest me kunagi ei kuule. Ehk ongi vahe selles, et nood ettevõtted tegid oma asja lootuses saavutada silmapilkselt edu ega arvestanud vähemalt kümnekonna aasta pideva tööga? Vähemasti tasub järjekordse IPO saabudes mõtiskleda, kas ettevõtte senised tulemused on saavutatud pideva ning jätkusuutliku arengu teel või mitte.