Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks otsustas riik uue lennufirma kasuks?

    Riigil oli neli võimalust, kuidas Estonian Airi pankroti järel käituda.Foto: Anti Veermaa

    Riigil oli Estonian Airi pankrotistumise korral neli võimalust, kuidas tagada lennuliiklus Eestis, selgub majandusministeeriumi saadetud esitlusest.

    Estonian Airi lõpetamise järel oli võimalus teha mitte midagi, korraldada liinihanked, võtta vastu airBalticu pakkumine või alustada uus ettevõte. Allpool on toodud majandusministeeriumi saadetud lühiselgitused iga variandi kohta, et aru saada, miks selline valik tehti.
    1. Teha mitte midagi
    • Tallinna Lennujaamaga seotud reisijaliikluse mõju majandusele 3,2% ehk 624 mln eurot. Estonian Airi mõju majandusele kuni 0,9%. Eesti SKP aastal 2014 19,5 mld eurot, EA mõju majandusele 2014 176 mln eurot. (Maris Lauri, 2013)
    • Eestis on umbes 2500 inimest lennundusega hõivatud inimest (lennujaam, lendamine)
    • EA mõju majandusele 0,7%. Kuni 137 mln eurot (Nyras, 2012)
    2. Korraldada liinihanked
    • Vaja esitada vastav teade ja korraldada hange (4-5 kuud pärast teadaannet).
    • Lennuettevõtjate pakkumised esitatakse vähemalt 60 päeva pärast hanketeadet.
    • Ühe liini eest makstav dotatsioon on ca 2 mln eurot aastas (Tallinna Lennujaama andmetel).
    • Maksimumleping ühel liinil kuni 4 aastat, seejärel uus hange.
    • Ühe hanke tegemine võtab ilma vaidlustusteta aega vähemalt pool aastat.
    • Hanke saab teha lennuliinidele, mida lennatakse vähem kui kaks korda päevas
    Liinihangete riskid
    Protsess on kohmakas ja aeglane. Hanke korraldamise aeg on pikk ning vaidlustuste korral ei ole võimalik prognoosida tulemust.
    Hanke moonutamise võimalus. Hanke tingimusi on keeruline üheselt mõistetavalt sõnastada, sest lennunduse arengud on raskesti prognoositavad, näiteks ei saa adekvaatselt anda hinnanguid mahtude suurustele.
    Kulustruktuuri muutused lepinguperioodil. Olenevalt lennunduse arengutest, võib tekkida vajadus lisafinantseerimise või liini opereerimise põhikriteeriumite ülevaatamise järele (lennupiletite hinnad, sagedused jm) või ebasoodsate tegurite puhul ka lepingu/liini peatamise järele.
    Liini opereerimise tingimuste seadmine ja kontrolli keerukus. Näiteks ei pruugi odavlennufirmad, kes küll kvalifitseeruvad hankes osalema, pakkuda vajalikke jätkuühendusi. Täpsed kriteeriumid tuleks seada lennuki suurusele, teenuse kvaliteedile, ümberistumise võimalustele, hinnatasemele jms, mida turumuutuste puhul on keeruline muuta.
    Konkurentsi moonutamine. Kui sisse ostetakse nn ümberistumisjaamadeliine (nt Tallinn-Amsterdam), võib see kaasa tuua konkureerivate liinide sulgemised (Tallinn-Frankfurt) või kaebused komisjonile.
    Liinide jätkusuutlikkus. Lepingu lõppedes kaob ka liin ning seda hiljem kommertsalustel taasavada on tõenäoliselt võimatu.
    3. airBalticu pakkumine 2015. a
    • Tegevus Eestist 2 propeller- ja 1 reaktiivlennukiga.
    • Lisaks airBalticu praegustele sihtkohtadele Stockholm, Kopenhaagen, Amsterdam, 1x päevas Brüssel, Oslo, Kiiev.
    • Eeldatakse, et Eesti riik asutab teenust telliva ettevõtte, mille kaudu ostetakse airBalticult teenust sisse.
    • Riik maksaks teenuse eest 1,5 aasta jooksul 14,5 mln eurot.
    4. Uue ettevõtte alustamine
    • Ettevõtte äriplaan on koostatud konservatiivsetel eeldustel.
    • Äriplaanis on eeldatud, et osaletakse erinevatel teiste lennuettevõtete tootmishangetel, mis toob lisatulu ning kulude mastaabisäästu.
    • Käivitamise faasis on arvestatud täituvusega alla 50%, hiljem keskmiseks täituvuseks arvestatud 72%, mis jääb 10% alla turu keskmisele. Kütuse hinnaks on planeeritud senisest tasemest kõrgem hind.
    • Täpsema ülevaate annab oma äriplaanistuus ettevõte ise.
    Riigiabi
    Uue ettevõtte alustamine. Uue ettevõtte alustamiseks ei ole vaja Euroopa Komisjoni kooskõlastust.Riigi osalemisel ettevõtte kapitalis rakendatakse erainvestori põhimõtet market economy investor principle ehk MEIP. St igal riigi investeeringul on kaasas äriplaan, millest nähtub investeeringust loodetav tulu või muu majanduslik kasutegur.
    Äri ülekandumine. Uus ettevõte on loodud turutingimustel ja olemasoleva ettevõtte äri üle ei võeta, vaid NAG (Nordic Aviation Group - toim) kasutab ära EAst vabanevat turupositsiooni. Ekspertide koostatud ja hinnatud äriplaan on konservatiivne ja erineb EA äriplaanist. Uus ettevõtte värbab töötajad, neid ei võeta üle ja ka juhtkond on uus. Lennukeid wet-leasitakse turutingimustel sisse. Ei toimu varade ülevõtmist.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.