Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Idukultuuri iseloomustab süstemaatilise visionääri hoiak

    Nimetusega “iduettevõte”  viidatakse enamasti uutele tehnoloogiaettevõtetele. Teine nimetus on neil start-up. Minu meelest pole küll osa ajakirjanduses ses kategoorias loetletud ettevõtteid mitte idud, vaid sünniraskustest üle saanud võrsed, millel võib ka tulevikku olla. Idufirma kui ideoloogia on tegelikkuses teine nähtus.

    Sellise kutsungiga firmade ühine iseloomuomadus on särava tehnilise idee elluviimine. Idufirmade keskkond asub tavaliselt internetis. Idufirmad ei tooda enamasti midagi, mida saaks käega katsuda. Nende toode on virtuaalne, ja kuna nad on alles alustavad või päris algusjärgus firmad (panen imeks, et meil nimetatakse ühte umbes 10 aasta vanust kodumaist firmat iduks), siis virtuaalis seisnebki kogu nende väärtus.
    Idu nime taha on loodud õnnestumiste oreool. Me kõik ju teame edulugusid, oleme kuulnud miljarditest, mille on teeninud Instagrami, You Tube’i, Facebooki, Waze’i (nimeta neid veel ise) kunagised asutajad ja loojad. Siit siis ka exit’i ehk siis väljumise  peamised eesmärgid, milleks on start-up’i võimalikult kiire ja suure raha eest mahamüümine riskikapitalistidele – või veelgi parem, mõnele suurele ettevõtmisele. Idu puhul ei olegi tootel niivõrd tähtsust,  vaid peamine on veenda rahastajaid, et tegu on “selle uue suure ideega”. Mõnikord ei lähegi kogu aur mitte idee elluviimisele, vaid rahastajate leidmisele.
    Idude peamised iseloomustavad näitajad on: 1) nende idee on alati ainulaadne; 2) nad on äsja asutatud; 3) neil ei ole ei kliente ega rahavoogu; 4) neil ei ole raha igapäevaste kulude katmiseks; 5) nad ei tea tavaliselt veel täpselt, mida nad tegelikult teevad või teha tahavad; 6) neil on väga peen ja moodne nimi.
    Idud oleks rohkem äri moodi, kui vastaspoolel ei oleks neid, kes idusid kokku ostavad ja toidavad kiire rikastumise müüte. Tegu on nagu Holly­woodi filmiga, kus on olemas väike seltskond superrikkaid, kes omakorda otsivad oma raha investeerimise võimalust. Nad on nagu magnetid, mis tirivad tavalisi naiivseid inimesed leidma oma “suurt asja” ja jõudma unistuste maale. Selge on see, et osa jõuab sinna. Kuuleme sellest tihti, kuidas järgmine töökojas loodud firma omanik on eldoraadosse jõudnud.
    Raha jagajaid ebaõnnestumised eriti ei morjendagi. Nende strateegia on hulgikaup. Pannes raha mitte ühte, vaid sadadesse idudesse, on suurem tõenäosus, et üks neist õnnestub. Ja tavaliselt nii ka läheb. See üks õnnestumine teeb kõik ebaõnnestumised tasa ja annab ka kopsaka kasumi.  Ja nii ongi ring jälle täis saanud. Idu ja selle looja on selles kontekstis ohvriks, keda võrku meelitatakse.
    Ebamäärase idee, ebaselge kasutajaskonna ja küsitava rahalise tulemiga ettevõtteid ei peaks nimetama start-up’iks või iduks. Loomulikult, algul hullu ja ebamäärasena tunduv idee võib osututuda suurepäraseks tooteks. Kuid me näeme ja teame, et enamik idusid sureb. See on juba statistiliselt inimeste arvuga paika pandud. Kõik ei saa kunagi õnnestuda. Pealegi, kõik ei saa kunagi ettevõtjaks. Ettevõtjaks ei saa õppida, see on omadus ja see kas on või ei ole.
    Idukultuur julgustab tegijaid olema hull ja kangekaelne. Vähem kriitiline nimetaks neid süstemaatilisteks visionäärideks. Vahet nende nimede vahel võib teha vaid tagantjärele. Visionäär on see, kellel õnnestus oma luulud teoks teha! Ülejäänud on lihtsalt luuserid. Arvestades ebaõnnetumiste määra, võiks arvata, et inimesed õpivad oma ja teiste tegudest. Klassikalise idu õnnestumine on lotomäng. Ometi mängib suur osa inimesi lotot ealeski võitmata.
    Mis oleks, kui alustaks sellest, et eesmärgiks ei ole idu kiire müük, vaid pikaaegne, alustuseks kümneaasta strateegia? Mis oleks, kui idu looja ütleks: “Mu idee ei pruugi ainulaadne olla, aga selle teokstegemine õnnestub mul tänu sellele, et ma teen asju konkurentidest paremini!”  Äkki ütleks, et start-up’i või idu asemel, et ma loon ma pikaajalist äri? Nimetus start-up või idu on nagu kaja mägedes, mis võimendab edevust rahavoo ja toote pärast.
    Idu praegune oreool on ära rikkunud need, kes seda tegelikult väärt on. Miks peab idu olema üldse tehnoloogiafirma? Miks idu ei võiks olla selge äriplaaniga loodav turismitalu, juuksuritöökoda, tehas, kauplus? Muidugi, ka sellise plaaniga firma võib ebaõnnetuda, kuid klassikaline väikeettevõtlus, mille najal riik tegelikult püsib, on ennast igati tõestanud.  Äripäev nimetab neid ka gasellideks.
  • Hetkel kuum
Liina Maria Lepik: eestlase konflikt – muudkui kripeldab, kuigi teised imetlevad
Meie kogemused ja maailma muutvad edukad katsetused on inspiratsiooniks paljudele. Väiksus ei ole meie nõrkus, vaid tugevus, kirjutab ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse rahvusvaheliste teenuste juht Liina Maria Lepik.
Meie kogemused ja maailma muutvad edukad katsetused on inspiratsiooniks paljudele. Väiksus ei ole meie nõrkus, vaid tugevus, kirjutab ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse rahvusvaheliste teenuste juht Liina Maria Lepik.
Aktsiaturgudel konarlik nädal: suurte tehnoloogiaettevõtete aktsiad kukkusid
USA aktsiaturud sulgusid neljapäeval languses, mida vedas Salesforce’i viimase kahekümne aasta halvim kauplemispäev.
USA aktsiaturud sulgusid neljapäeval languses, mida vedas Salesforce’i viimase kahekümne aasta halvim kauplemispäev.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: lükrasõja veteran raporteerib
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas aitas staažika “saslikukunni” hädast välja, ent pidi selleks väga suure lahingu võitma.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas aitas staažika “saslikukunni” hädast välja, ent pidi selleks väga suure lahingu võitma.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Mudel, mis toob sinu muudatuste edu seitse korda lähemale
Kas sinu ettevõtte muudatused kukuvad läbi tehniliste komplikatsioonide või eesmärkide mittesaavutamise pärast? Miks on täna keeruline muudatusi juhtida? Äripäeva Juhtimiskooli raadiosaade pakub vastuseid!
Kas sinu ettevõtte muudatused kukuvad läbi tehniliste komplikatsioonide või eesmärkide mittesaavutamise pärast? Miks on täna keeruline muudatusi juhtida? Äripäeva Juhtimiskooli raadiosaade pakub vastuseid!
Jätkusuutlikkuse ekspert: kestlikkusteabe aruandlus on see, millega ka ise maadleme
Eeldada, et rohetooted oleksid kohe konkurentsivõimelised ja ka hinna mõttes konkurentsivõimelised, ongi ennatlik, kinnitab ärikinnisvara saates „Kinnisvaratund“ Swedbanki ettevõtete panganduse jätkusuutlikkuse valdkonna juht Mihkel Tamm.
Eeldada, et rohetooted oleksid kohe konkurentsivõimelised ja ka hinna mõttes konkurentsivõimelised, ongi ennatlik, kinnitab ärikinnisvara saates „Kinnisvaratund“ Swedbanki ettevõtete panganduse jätkusuutlikkuse valdkonna juht Mihkel Tamm.
Rehvimüüja: inimesed on sel aastal laisad rehvide vahetajad
Kevadine rehvivahetuse hooaeg on veninud, küsimus on miks?
Kevadine rehvivahetuse hooaeg on veninud, küsimus on miks?
Valitsus saadab lisaeelarve parlamenti uuel nädalal
Sel nädalal kokkulepitud negatiivse lisaeelarve eelnõu peab valmis saama ja riigikokku saadetama uuel nädalal.
Sel nädalal kokkulepitud negatiivse lisaeelarve eelnõu peab valmis saama ja riigikokku saadetama uuel nädalal.
Dividendiaktsiad, mida tasub portfelli krabada Hea dividendiaktsia tunneb ära ühe olulise asja järgi
S&P 500 indeksil on seljataga keskmisest oluliselt kõrgema tootlusega aasta ja ka aasta algus on kulgenud tõusujoones. Kas praegu üldse tasub investoril vaadata dividendiaktsiate poole ja millised tõotavad parimat tootlust?
S&P 500 indeksil on seljataga keskmisest oluliselt kõrgema tootlusega aasta ja ka aasta algus on kulgenud tõusujoones. Kas praegu üldse tasub investoril vaadata dividendiaktsiate poole ja millised tõotavad parimat tootlust?